نجات مسیحی از نظر ماهیت با نجاتی که در اسلام مطرح است، تفاوتهای بسیار اساسی دارد. از نگاه اسلام هرچند خداوند نجاتبخش است؛ اما انسان با اختیار و نقش فعال خود با فراهمنمودن شرایطی خاص، پذیرندۀ نجات الهی است؛ اما نجات در مسیحیت پیوندی اساسی با شخص عیسی بهعنوان منجی (و نه پیامبر) دارد. ازاینرو، اعلام ایمان به نجاتی که عیسیمسیح برای بشریت به ارمغان آورده، اساس مسیحیت رایج است. در این اعتقاد که بر مبانی خاص انسانشناسی، مسیحشناسی و خداشناسیِ مسیحی استوارگردیده است، انسان در اسارت گناه و مرگ بوده، و از ناحیۀ خود قابلیت نجات را ندارد. لذا خداوند با حضور مستقیم خود در کالبدِ عیسای ناصری و با فدیه یا قربانیشدنش، تاوان گناه انسان را پرداخت کرده و او را از اسارت گناه نجات میدهد.
حسینی, سامیه . (1395). بررسی مفهوم نجات در قرآن و عهد جدید. جستار (فصلنامه تخصصی), 11.12(35و36 (ویژه قرآن و عهدین)), 126-141. doi: 10.22081/jet.2016.22927
MLA
سامیه حسینی. "بررسی مفهوم نجات در قرآن و عهد جدید", جستار (فصلنامه تخصصی), 11.12, 35و36 (ویژه قرآن و عهدین), 1395, 126-141. doi: 10.22081/jet.2016.22927
HARVARD
حسینی, سامیه. (1395). 'بررسی مفهوم نجات در قرآن و عهد جدید', جستار (فصلنامه تخصصی), 11.12(35و36 (ویژه قرآن و عهدین)), pp. 126-141. doi: 10.22081/jet.2016.22927
CHICAGO
سامیه حسینی, "بررسی مفهوم نجات در قرآن و عهد جدید," جستار (فصلنامه تخصصی), 11.12 35و36 (ویژه قرآن و عهدین) (1395): 126-141, doi: 10.22081/jet.2016.22927
VANCOUVER
حسینی, سامیه. بررسی مفهوم نجات در قرآن و عهد جدید. جستار (فصلنامه تخصصی), 1395; 11.12(35و36 (ویژه قرآن و عهدین)): 126-141. doi: 10.22081/jet.2016.22927