مروری بر توصیه های پیامبر (ص) در تبلیغ دین

نوع مقاله: علمی تخصصی

نویسنده

چکیده

لزوم توجه به مسئله تبلیغات در عصر حاضر، که ازآن به عنوان عصرارتباطات یادمی‌شود، بر کسی پوشیده نیست. این واقعیت درحالی است که ما شاهد پیشرفت تبلیغاتی غرب و ضعف و کم توجهی مسلمانان به این مسئله می‌باشیم.
این ضرورت و از سوی دیگر کاستی‌های موجود، ما را برآن داشت تابه سیره‌ی پیامبراکرم دراین زمینه - که تاکنون کمتربه آن توجه شده - بپردازیم و از عملکرد ایشان که به حق اسوة مبلّغان والگویی جاودان برای تمامی اعصارمی باشند، الگوبرداری نماییم.
بی‌گمان امروزه، همه‌ی ماتشنه‌ی آن سفارش‌های هستیم که نبی مکرم اسلام به مبلّغان دین - به ویژه هنگام اعزام آنان به مناطق مختلف - گوشزد کرده، راهکارهای نتیجه‌گیری و ثمربخشی تبلیغات را تبیین می‌نمود.
توصیه‌های فراوان پیامبر در این زمینه از اهمیت وجایگاه بلند این مسئله حکایت می‌کند. ایشان در سفارش‌های خود گاهی به ویژگی‌هایی که می‌بایست در یک مبلّغ برای تاثیرگذاری عملکردش در مخاطبان وجود داشته باشداشاره می‌کرد و صفاتی مانند علم و آگاهی، تقوا و عمل صالح، صبر و استقامت، تواضع و فروتنی را برای یک مبلّغ امری لازم و ضرور بر می‌شمرد و گاهی نیز به اهمیت رعایت ظرفیت عقلی و جسمی مخاطبان، و روش‌هایی که می‌بایست در تبلیغ دین بدان توجه شود اشاره می‌نمود؛ روش‌هایی مانند تدریجی بودن تبلیغ، روش مدارا و آسان‌گیری، روش حکمت و ... در این نوشتارسعی شده تا مخاطبان را با گوشه‌ای از این سفارش‌های آشنا نماییم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

-

نویسنده [English]

  • S. Reza musavi