در گسترهی فرهنگ، «تبلیغ» کلید توسعه و پیشرفت معنوی است که در همه ادیان (و از جمله اسلام) مورد توجه قرار دارد. از این لحاظ در دین اسلام، تبلیغ جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است. نویسنده یادآور می شود مبلغانی که با غیر مسلمان ها ارتباط دارند بایسته است در درجه اول خود دارای خصوصیت های اخلاقی بارز (مثل حسن خلق، شرح صدر، و صبر ...) باشند و در درجه دبعد، از لحاظ دین و زمانهشناسی آشنایی کامل با دین و زیان تبلیغ و سایر علوم مرتبط داشته باشند. مولف سپس به مواردی از وظایف مبلغ (مانند به سوی مردم رفتن و حمایت از مظلومان و ...) اشاره کرده و در آخر به جایگاه مهم مبلغ که در دیدگاه رسول اعظم (ص) ایشان خو را به عنوان یک مبلغ معرفی کرده است می پردازد.