این مقاله، به شرح نظریۀ حق الطاعه که از جمله ابتکارات شهید آیت الله صدر(ره) است، میپردازد.
نظریۀ حق الطاعه که در مباحث قطع و اصول عملیه بدان پرداخته شده است، بر خلاف نظر مشهور، علاوه بر قطع، ظن و احتمال و به طور کلی، مطلقِ انکشاف را نیز حجت میداند و به اثبات منجزیت آن میپردازد. برائت عقلی و دلیل آن یعنی قاعدۀ قبح عقاب بلابیانرا ناشی از عدم درک صحیح مولویت خداوند متعال دانسته و نتیجۀ آنرا کوچک نمودن دایرۀ حق اطاعت او می داند، و با انکار برائت عقلی، احتیاط عقلی را به عنوان اصل عملی اوّلی، مطرح مینماید. این مقاله بهصورت موجز، ابتدا به سابقۀ تاریخی نظریه و سپس به انواع حق اطاعت و دامنه حق مولویت و سرپرستی خداوند و در آخر به تطبیقات نظریه پرداخته است.