دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)825.2620170824Study of Hadīth al-Thaqalayn
in Sunnites' Sourcesحدیث ثقلین و خلافت بلافصل امیرالمومنین علی علیه السلام10236395010.22081/jet.2017.63950FAحسینکرامتیعضو حلقة علمی کلام اسلامیJournal Article20170824Abstract: Hadīth al-Thaqalayn is one of the traditions that the Prophet Mohammad (P.B.U.H.), repeatedly, has insisted on. In this tradition, he invites Muslems to follow the holy Qur’ān and Ahl al-Bayt in order to rescue them from misleading. After mentioning different accounts of this tradition, their correctness is examined in this paper. Then, the claim of contradiction between Hadīth al-Thaqalayn and tradition of following Scripture and exemplary practice of the Prophet is rejected. Finally, it is proved that Hadīth al-Thaqalayn implies the Imamate and immediate caliphate of the Commander of the Faithful, Ali and the Ahl al-Bayt(A.S.).حدیث شریف ثقلین از جمله احادیثی است که رسولخدا6 بارها بر آن تاکید فرمودهاند. حضرت در این حدیث، برای نجات مسلمانان از گمراهی، آنها را به تبعیت از قرآن کریم و اهل بیت: فرامیخوانند. در این نوشتار با اشاره به نقلهای مختلف این حدیث و بررسی صحت آنها، به ادعای تعارض حدیث ثقلین با حدیث تبعیت از کتاب و سنت پاسخ گفته شده است. در نهایت نیز دلالت حدیث ثقلین بر امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین علی7 و اهل بیت: اثبات شده است.<br /><br />دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)825.2620100321A Glance at Derivative Formula in Simple Whethernesses according to Exposition of Transcendent Wisdomنگاهی به جریان قاعدة فرعیت در هلیات بسیطه بنا بر تقریر حکمت متعالیه24356395110.22081/jet.2010.63951FAمصطفیمیرزاییعضو حلقة علمی حکمت(برادران)Journal Article20170824The non-effectiveness of derivative formula in the problem of occurring the existence on quiddity is the claim of theologians and, for proving that every one of them have cast doubt on this formula. This paper seeks to give a suitable answer after criticizing the problems. The writer has two sentences for giving the best answer: first: this type of proposition is with regard to predication converse “ aks al-aml” and is just assumed subject because of familiarity of mind with quiddity. And proposition is contrary except in this form. Second: this discussion is with regard to mediator of occurrence or limitation attributes. This article has finished with four points about derivative formula.عدم تأثیر قاعدة فرعیت در مسألة عروض وجود بر ماهیت، مدعای حکیمان متأله است و هر یک در مسیر اثبات آن، اشکالهایی را بر این قاعده وارد ساختهاند. این نوشتار در پی آن است که پس از نقدوبررسی این اشکالها، پاسخی شایسته بر آنها ارایه کند. نگارنده در ارایة بهترین پاسخ دو گفته دارد: الف. اینگونه قضایا از باب عکسالحمل است و تنها بهخاطر انس ذهن با ماهیات، موضوع، فرض میشود و در غیر این صورت قضیه بالعکس است، ب. این بحث از باب واسطه در عروض یا حیثیات تقییدیه است. بیان چهار نکته دربارة قاعدة فرعیت پایان بخش مقاله است. <br /><br />دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)825.2620100321Sadra and the Sustantial movementصدرا و موضوع حرکت جوهری36466395210.22081/jet.2010.63952FAزینبثاقب یزدیJournal Article20170824Motion, is gradual exit of object from potentiality to action. In various positions of Asfar, Molla Sadra, speaks about the necessity of movement to a gradient. There are, in Malle sadra's view, two kinds of movement: accidental movement and substantial movement. In accidental movement, motion needs a subject which is composed of mā bi al- quwwa (what is potential) and of mā bi al- fi'l (what is actual), which is the substance. In accidental movement, therefore, we need an indelible object, which is substance. And after creating an object, motion occurs to it. But in substantial movement we do not need such subject, as the motion is in sustance and created by simple fiction not by synthetic one. Metaphysics, then, invent the existence and the existence is like that we can abstract the movement. In substantial movement, therefore, we do not need an indelible object for motion. In this article we try to survey this questions according to Malla Sadra's view.حرکت، خروج تدریجی شیء از قوه به فعل است. صدرالمتألهین در مواضع مختلف اسفار از نیاز حرکت به متحرک سخن گفته است. از نظر وی حرکت بر دو نوع است؛ حرکت عرضی و حرکت جوهری. در حرکتهای عرضی، حرکت نیازمند موضوعی ثابت است که مرکب باشد از مابالقوه و مابالفعل که همان جسم است و حرکت پس از تقوم جسم عارض بر آن میشود. اما در حرکت جوهری چنین موضوعی مورد نیاز نیست؛ زیرا حرکت در جوهر، ذاتی است و به جعل بسیط انجام میگیرد نه جعل تألیفی. ماوراءالطبیعه نفس طبیعت را جعل میکند و نفس طبیعت به گونهای است که از آن حرکت انتزاع میشود. بنابراین در حرکت جوهری موضوعِ ثابت برای حرکت لازم نیست. در این نوشتار تلاش شده محورهای یادشده از دیدگاه ملّاصدرا مورد بررسی قرار گیرد.دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)825.2620100321Fixed Entitiesاعیان ثابته44586395310.22081/jet.2010.63953FAفاطمهعلمی رادJournal Article20170824Fixed entities are mystical matters that are used to illucidate most of essential and deep Gnostic knowledge like God's knowledge of details, destiny and decree, unity of Divine acts and appearance of multiplicity .The names and attributes of God have tow appearance: one of them is scientific appearance and the other one is objective manifestation, scientific manifestation is called Fixed entity and it's plural is Fixed entities. The application of entity to them is because its being essence. Their being fixity means they have not any ending and they are always existent.<br />In the present writing the idiom of fixed entities is first explained on the basis of the main Islamic mystical contexts and for it's approval some verses of the Quran has been presented.اعیان ثابته از جمله موضوعات عرفانی است که برای تبیین بسیاری از معارف اساسی و عمیق همچون نحوة علم خداوند به جزئیات، مسألة قضا و قدر، توحید افعالی و پیدایش کثرت به کار میرود. اسماء و صفات خداوند دارای دو گونه مظهرند: 1. مظهر علمی، 2. مظهر عینی؛ به مظهر علمی، عین ثابت گفته میشود و جمع آنها را اعیان ثابته مینامند. اطلاق لفظ عین به آنها به دلیل ذات بودن آنهاست. ثابت بودن آنها نیز به این معناست که فنا و زوال ندارند و همواره موجودند.<br /> در نوشتار حاضر ابتدا اصطلاح اعیان ثابته بر مبنای متون اصلی عرفان اسلامی توضیح داده شده و سپس آیاتی از قرآن کریم به عنوان مؤید ارائه شده است.دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)825.2620100321A Study of Ghāzī Sa'īd's Beliefs about God's Names and Attributes
and Comparing them with Şadr al-muti'allihīn's viewsبررسی آراء قاضی سعید قمی در باب اسماء و صفات حق تعالی و مقایسه آن با آراء صدرالمتألهین59696395410.22081/jet.2010.63954FAعلیغفارپورJournal Article20170824There are two kinds of views about God's names and attributes. Some philosophers believe in transcendence, but others are moderate. Ghāzī Sa'īd Qumī (1107 A. H.) is related to the first group, and believes that God's attributes are not part of His essence, but are related to His Divinity. He believes that these names and attributes are homonym, and says that mentioning them in traditions is mere mention of the words and we cannot understand the real meaning of them. <br />This viewpoint leads him closer than others to the theory, which all these names and attributes have come from God Himself.Ghāzī Sa'īd, by using traditions – although having has used his own basic principles to interpret traditions – tries to prove God's attributes by negating the opposites of them. Viewpoint of Ghāzī Sa'īd is described in this paper, and also, in some phrases, there is a comparative look at the viewpoint of Mullā Şadrā Shīrazī.در مسألة اسماء و صفات خداوند، عدهای از حکیمان راه تنزیه پیمودهاند و شماری در مسیر اعتدال گام نهادهاند. قاضی سعید قمی (م. 1107 هـ.ق)، در گروه اول قرار دارد که صفات خداوند را پس از نفی در مقام ذات، در مرتبة الوهیت جای دادهاست. او پس از مشترک لفظی دانستن این اسماء و صفات، ورود آن در روایات را از باب اقرار محض دانسته و آگاهی ما از معانی درست این الفاظ را نفی میکند این دیدگاه او را بیش از دیگران به نظریة توقیفیت اسماء و صفات الهی نزدیک ساخته است. قاضی سعید تلاش میکند با استفاده از روایات ـ هر چند در تفسیر روایات مبانی خود را بهکار گرفته است ـ صفات خداوند را به سلب مقابلات بازگرداند. نگارنده در این نوشتار به توصیف دیدگاه قاضی سعید پرداخته و در فرازهایی نگاهی تطبیقی به دیدگاه ملاصدرای شیرازی دارد. <br /><br />دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)825.2620100321Unity of existence in Islamic mysticismوحدت وجود در عرفان اسلامی70846395510.22081/jet.2010.63955FAرقیهظفریJournal Article20170824 موضوع این نوشتار وحدت وجود در عرفان ابنعربی است. نویسنده پس از بیان معنای وحدت وجود از دیدگاه عرفا، گزارشی از نظریات مطرح دربارة وحدت وجود را ارائه کرده است.<br />در پایان نیز به برخی تمثیلهای عرفا و فلاسفه در این مسئله اشاره شده است.<br /><br />دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)825.2620100321Self in Shiite mysticismنفس در عرفان شیعی851026395610.22081/jet.2010.63956FAزهراپایندهJournal Article20170824عرفان شیعی ادامه عرفان اسلامی است که در نهاد جاودانة خود به اساس استوار امامت گره خورده و با رهبری امامان معصوم: به سوی مقصد نهایی که همان کمال انسان در پرتو نور الهی است، رهسپار شده است. باتوجه به اینکه در عرفان دینی، نفْس، محور تمام مسایل است، آموزهها و تعالیم اسلام نیز متناظر با نفس سامانیافته است.در این نوشتار ضمن آشنایی کلی با مراتب و اصول اساسی معرفت نفس، تأکید شده است که رسیدن به کمال انسانی و آرام گرفتن در جوار قرب الهی، جز از راه ولایت، امکانپذیر نیست.<br /><br />دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)825.2620100321Look at the mystical pleasuresنگاهی به لذات عرفانی1031186395710.22081/jet.2010.63957FAنصرتخدا پرستJournal Article20170824در این نوشتار پس از معرفی عارف، چیستی لذت و رابطة آن با قوای ادراکی انسان مورد بحث قرار گرفته است. پس از آن چگونگی رسیدن عارف به فهم عمیقتر و درک لذات برتر بررسی شده است. در پایان ماهیت لذات عرفانی و تفاوت آن با لذات متعارف بیان شده است.<br /><br />دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)825.2620100321Alchemist spirituality
A brief overview of the alchemist by Paulo Coelhoمعنویت کیمیاگر بررسی اجمالی «کیمیاگر» اثر پائولو کوئیلو1191326400310.22081/jet.2010.64003FAحوریبیانیJournal Article20170827<span>پائولو کوئیلو، نویسندة برزیلی، خالق کتاب کیمیاگر، مردی که به قدرت داستان پی برده و با بهرهگیری از آن، عقایدش را بیان میکند. پائولو، فردی سرکش، ناآرام و عصیانگر بوده است. او هر عمل خلافی را فراتر از اندازهاش تجربه کرده است. مواد مخدر، مواد توهمزا، سحر و جادو، جادوی سیاه و ... و اکنون به نوشتن روی آورده است. اما خطری در راه است ... .</span><span><br /></span>دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)825.2620100321Propagational Strategy & Tactics in Imam Husayn (pbus)’s Movementراهبردها و تاکتیکهای تبلیغ در نهضت امام حسین علیه السلام1341566400510.22081/jet.2010.64005FAحسینکوهستانیعضو حلقة علمی بلاغ(خواهران)
دانشآموختة دورة عمومی تربیت مربیJournal Article20170827Today the enemies of Islam, like past time, take the benefit of the strongest possible organizations for their propagation in order to achieve their goals. To overcome the enemies’ massive propagational attacks, noble men from the Divine front have constantly been trying to establish a strong and integrated organization, so that using the best necessary propagational methods propagating the sublime legal rulings and Islamic wisdoms, driving the enemy into a corner.
Following achievement of more awareness and recognition regarding Imam Husayn's ideology and intellectual mindset the writer tries to find out his ((Propagational Strategy)) and historical and history-making movement– that forms an important part of Imam’s propagational organization – from among of colorful pages of Karbala tragedy, and present it to heralds of reality and truth.
Essential condition for such an act, is to know this story’s first character, which necessarily to know his mental alphabet and to study his mental foundation, and secondly observe his great particular mentality. The author is trying to proceed to the important and valuable part of Ãshũra propagational project, that is propagational tactics, like: hijra ( emigration), the accompaniment of the family of the holy Prophet (S.A.W), legacy, gratitude, ultimatum, Seeking martyrdom, help, etc.امروزه دشمنان اسلام، برای رسیدن به مقاصد خود همچون گذشته، از قویترین تشکیلات تبلیغی بهره میگیرند. برای مقابله با هجمههای سنگین تبلیغاتی دشمن، بزرگمردانی از جبهه حق نیز همواره به دنبال ایجاد تشکیلاتی منسجم و قوّی بودهاند تا با انتخاب بهترین روشها در تبلیغ احکام و معارف عالیه اسلام، عرصه را بر دشمنان تنگ نمایند.<br />نگارنده به بخش مهم و ارزشمند پروژة تبلیغی عاشورا، یعنی راهبردهای تبلیغی آن از قبیل: روشنگری، دینمداری، حقگرایی، تکلیف محوری و...، و «تاکتیکهای تبلیغی» از قبیل هجرت، همراهی اهلبیت:، وصیّت، قدرشناسی، اتمام حجّت، شهادتطلبی، انتصار و... میپردازد.دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)825.2620100321The Propagational Method of Prophet Noah (P.B.U.H) in the Glorious Qur'ānروش تبلیغی حضرت نوح علیه السلام در قرآن کریم1571706402410.22081/jet.2010.64024FAمنصورهاحمدیJournal Article20170827In this writing the propagational methods of Prophet Noah (P.B.U.H) in Qur'ān is briefly examined. Some of the other topics which have been dealt with are: propagational conditions, the content of propagation by propagational methods, disobediences of people and Prophet Noah's strategy against them.
The reasons to pay attention to this subject, taking Prophet Noah (P.B.U.H) as the pivotal subject is: being possessor of determination, long early merit in propagating, global propagation, and his long life.در این نوشتار شیوههای تبلیغی حضرت نوح7 در قرآن به صورت مختصر بررسی شده است. شرایط تبلیغی، محتوای تبلیغ به شیوههای تبلیغ، کارشکنیهای قوم و استراتژی حضرت نوح در مقابل آنها از جمله مباحث دیگری است که به آن پرداخته شده است.<br /> دلایل پرداختن به این موضوع با محوریت حضرت نوح7 اولوالعزم بودن، سابقة طولانی در امر تبلیغ، تبلیغ جهانی و طول عمر حضرت است.دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)825.2620100321Evangelic Methods of Propagation by Protestants during the Age of Qajarروشهای تبلیغی پروتستانها در عصر قاجار1711836415310.22081/jet.2010.64153FAمحمد تقیاستیریJournal Article20170902In this essay we will explain propagation methods of Christian missioneries during the age of Qajar and focus on the most important method of them for religious education.
So for explaining this method at first we should understand the concept of evangelism and kinds of propagators, then we should survey the condition of education system and its audience and fainally we can understand the relation between colonialism and missioneries schools.در این مقاله با درنگ در شیوههای تبلیغی میسیونرهای مسیحی عصر قاجار، به مهمترین شیوة تبلیغی میسیونرها (آموزش دینی) میپردازیم. برای تبیین این روش، ابتدا باید مفهومشناسی تبلیغ در مسیحیت صورت گیرد. سپس انواع مبلغان، چگونگی سیستم آموزش و مخاطبین آموزش مورد بررسی قرار میگیرد و در پایان رابطة استعمار با مدارس میسیونری آشکار میگردد.دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)825.2620100321The Necessity of Ethics in Family Relationsضرورت اخلاق محوری در روابط خانوادگی1841976415410.22081/jet.2010.64154FAمریممحمّدشاهیJournal Article20170902Family is one of the most sacred institutions which Islam emphasizes on its formation and stability. The author in this article after investigating the meaning and position of ethics has focused on the necessity of family formation in Islam and its role in social safety. She has briefly studied the various aspects of families, and after mentioning each aspect, she has made a brief criticism of. The aspects discussed in this investigation are: dictatorship orientation, profit orientation, right orientation and ethic orientation. Since men and women are the building blocks of families and are models for their children and for brevity of the discussion, the issues in this article are mainly examined with respect to the relations of couples in a family.
At the end, a brief discussion about practical conduct of some infallibles and great religious figures is stated. خانواده از مقدسترین نهادهایی است که در اسلام بر ضرورت تشکیل و دوام آن تأکید بسیار شده است. نویسنده در این مقاله بعد از مفهومشناسی و جایگاهشناسی اخلاق، به ضرورت تشکیل خانواده در اسلام و نیز نقش خانواده در سلامت اجتماع پرداخته، سپس محورهای مختلف در خانوادهها را به اجمال مورد بررسی قرار داده و در پایان هر محور، نقدی مختصر آورده. محورهای مورد بحث در این تحقیق عبارتاند از: استبدادمحوری، سودمحوری، حقوقمحوری و اخلاقمحوری. از آنجا که زن و مرد زیربنای تشکیل خانواده هستند و فرزندان، از آنها الگوپذیری میکنند و نیز برای پرهیز از اطناب بحث، مطالب موجود بیشتر با توجه به روابط زن و مرد یا به عبارتی زوجین بررسی شده است.<br /> در پایان بحث نیز مختصری از سیرة عملی برخی معصومین: و بزرگان دین بیان شده است.<br /> دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)825.2620100321The Effect of Consultation in the Character of the Youthتأثیر مشورت در ساختار شخصیت جوان1982116415510.22081/jet.2010.64155FAسلمانمودتیJournal Article20170902Considering importance of the youth period and the necessity of consultation for the youth, this writing tries to answer this question that, can consultation with the young have effect on forming his identity and individual and social character? And how much can it make the young’s future. The writer is planning to express relationship between consultation with the young and the creation of self-respect in him, and also wants to express the effect such as creating liability feeling, intellectual growth, being socialized and,…… for consultation. In the first chapter the author deal with discussions of character (the effect of character, the maladies of personality…) and in the other chapter expresses generals about consultation, its necessity, effects, and advantages. And in the last chapter proceeds to express the effect of consultation on the structure of individual and social character of the youth.با توجه به اهمیت دوران جوانی و نیاز جوانان به مشورت، پاسخ به این پرسش که؛ مشورت با جوان در ساختن هویت او و در تشکیل شخصیت فردی و اجتماعی وی در آینده چه نقشی میتواند داشته باشد؟ دارای اهمیت بسیار است.<br /> این نوشتار درصدد است تا رابطة بین مشورت با جوان و ایجاد عزت نفس در او و آثار آن مثل ایجاد حس مسئولیت، رشد عقلی، اجتماعی شدن و... را بیان نماید.<br /> نویسنده در فصل اول به مباحث شخصیت (عوامل مؤثر در ساختار شخصیت، آفات شخصیت و...) پرداخته و در فصل دیگر، کلیاتی در مورد مشورت، ضرورت و آثار و فواید آن ارایه شده است. در بخش پایانی نیز به بیان تأثیر مشورت در ساختار شخصیت فردی و اجتماعی پرداخته شده است.دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)825.2620100321Teaching Politeness a to Child from Traditions Perspectiveادبآموزی به کودک از منظر روایات2122286415610.22081/jet.2010.64156FAزهرهدرستکارJournal Article20170902Undoubtedly, fixity and perseverance in manners, culture and customs of every society come off with the true training of new generation and benefit of Islamic manners and Ahl al-bayt’s state. <br />The politeness in the writing which we are dealing with in this article means proper conduct and niceties: in other words keeping everything in balance and in the graceful action, which is first, lawful and second optional. In the continuation of the article we proceed with the importance of politeness, reasons and factors of teaching politeness and its barriers. It is hoped that readers will succeed in the training job with the benefit of this writing and reliance on Ahl al-bayt (pbut)ثبات فرهنگی در هر جامعه از گذر پرورش صحیح نسل جدید و بهرهگیری از آداب دینی تحقق مییابد. ادب در نوشتار پیش رو، به معنای ظرافت و لطافت و دقت در کارهاست و به تعبیر دیگر به معنای نگاه داشت حد هر چیز میباشد. عمل ظریف، نیز عملی است مشروع که منع تحریمی ندارد و اختیاری است. در این نوشتار همچنین به اهمیت ادب، علل و عوامل ادبآموزی و موانع آن پرداخته شده است. <br /> دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)825.2620100321The Factors of not Being Successful in the Religious Training of Childrenعلل عدم توفیق خانوادهها در تربیت دینی فرزندان2292426415910.22081/jet.2010.64159FAملیحهحسنپورJournal Article20170903The necessity of being concerned with the subject of the religious training of children <br />is not hidden to anyone in the present age, while we can see the western publicity for promulgating the culture of permissive and leading the children, teenagers and young generation to going away of religious value, also the defectiveness and heedless of the Muslim’s families even religious families, on this matter. <br />This necessity and on the other hand the existing shortcomings impelled us to proceed to deal with the necessity of the religious training, environmental factors effective in the emergence of the religious training Pathology, especially families, which have a more effective role in this field, as well as some methods of the religious training of families and the quality of their function for having a good and more influence on them in addition to the reasons of the educative gap among the generations in religious families. <br />Hoping to know the harmful factors in the religious training of their children, we may make more endeavour to strengthen their educative structure.جایگاه مهم تربیت دینی فرزندان در نظام مردم سالار دینی و اهمیت شناخت خطرها و هجمههای فرهنگی، تبلیغاتی فراروی این نظام، ضرورت پرداختن همه جانبه به این مسئله را دوچندان کرده است.<br /> این نوشتار درپی شناسایی آسیبهای پیش روی این روش تربیتی است تا از این رهگذر، زمینة آشنایی هرچه بیشتر خانوادهها با عوامل مؤثر در آن فراهم شود و نسبت به رفع این آسیبها، اقدامات لازم صورت گیرد.دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)825.2620100321The Role of the Origin and the End in the Peaceنقش یقین به مبدأ و معاد در آرامش واقعی2432566416010.22081/jet.2010.64160FAسیده مرضیهاسماعیلزادهJournal Article20170903belief in the Origin and the End plays an important role in man’s peace of mind. The importance of this subject is that modern man is suffering from various types of discomfort despite all the welfare facilities and comfortable materials that he has. And, societies have encountered with different crises because they are far from the spirituality. The writer is trying to express how man can achieve peace of mind by belief in Unity and Resurrection.
Surely the acceptance of the Origin and the End with the tongue or even with the intellectual proofs is not enough for this purpose, but believe in that by the heart and to know it for certain is necessary too. The moral effects of some theologian topics have been touched upon in this writing in descriptive and librarian method. Based on this we can say that faith will calm to one's heart provided that it penetrates into one's heart and it is accompanied by a good deed.ایمان به مبدأ و معاد نقش مهمی در آرامش زندگی انسانها دارد. اهمیت این موضوع در این حقیقت است که انسان امروزی با وجود برخورداری از امکانات رفاهی و آسایش مادی از انواع ناراحتیهای روحی در رنج است و جوامع به علت دوری از معنویت با بحرانهای مختلف روبرو شدهاند.<br /> نگارنده در پی بیان این است که چگونه اعتقاد به توحید و معاد به انسان آرامش میدهد، بیشک برای این منظور پذیرش مبدأ و معاد با زبان و یا حتی با براهین عقلی کافی نیست و بلکه علاوه بر آن به باور قلبی و یقین به آن هم نیاز است.<br /> در این نوشتار آثار اخلاقی بعضی از مباحث کلامی به روش توصیفی و کتابخانهای مورد بررسی قرار گرفته است.<br /> بر این اساس میتوان گفت که هر ایمانی باعث آرامش نمیشود، بلکه ایمان زمانی آرامش میدهد که در قلب رسوخ کرده باشد و عمل صالحی را به همراه داشته باشد.