دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)1033و34 (ویژه کلام و فلسفه تطبیقی)20120320-شناسنامه (ویژه کلام و فلسفه تطبیقی)1221636FAJournal Article20161117<strong>فصلنامة </strong><strong>پژوهشی</strong><strong> جُستار</strong><strong>های تطبیقی</strong>
<strong>دور جدید: سال اول، شمارة 1و2، بهار و تابستان 1391</strong>
<strong>*</strong>
<strong>صاحبامتیاز: دفتر تبلیغات اسلامی حوزة علمیة قم، شعبة خراسانرضوی</strong>
<strong>مدیرمسئول و سردبیر:</strong> مجتبی الهی خراسانی
<strong>مسئول اجرایی:</strong> هادی مصباحالهدی
<strong>*</strong>
<strong>اعضای هیئت تحریریه </strong>(به ترتیب الفبایی)<strong>:</strong>
رضا برنجکار: دانشیار دانشگاه تهران پردیس قم
علیرضا پیروزمند: عضو هیئت علمی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم
محمدتقی سبحانی: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
هادی صادقی: دانشیار دانشکدة علوم حدیث
احمد مبلغی: دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
عبدالهادی مسعودی: استادیار دانشکدة علوم حدیث
محمدعلی مهدویراد: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران پردیس قم
<strong>*</strong>
<strong>مشاوران و ارزیابان این شماره</strong><strong>(به ترتیب الفبایی)</strong><strong>:</strong>
حجتالاسلاموالمسلمین مرتضی استادی/ جناب آقای داوود حیدری(عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی)/ حجتالاسلاموالمسلمین علی رحمانی(عضو هیئت علمی اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی)/ جناب آقای احمد رضوانی(مترجم زبان انگلیسی بنیاد پژوهشهای آستانقدس رضوی)/ حجتالاسلاموالمسلمین سید عباس علوی/ جناب آقای مهدی قاسمی(کارشناس خدمات پژوهشی اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی)/ حجتالاسلاموالمسلمین دکتر محمدعلی قربانی(عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان)/ حجتالاسلاموالمسلمین جعفر مرادی(عضو هیئت علمی اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی) / جناب آقای ابوعلی النجفی (مترجم زبان عربی بنیاد پژوهشهای آستانقدس رضوی)
<strong>*</strong>
<strong>همکاران این شماره:</strong>
حجتالاسلام رضا حریری(دبیر حلقة علمی کلام)
سیدرضا علمی حسینی(کارشناس حلقههای علمی اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی)
سید مهدی رضوانی، سید محمود عربی و آلاء جواهری (دبیران حلقة تبلیغی منتدی اللغى العربیى برادران و خواهران)
حجتالاسلام محمدسالم حسنی (دبیران حلقة تبلیغی<em>Islamic Panel </em> برادران)
روحالله زینلی (ویراستاری)
سید عباس سلمانزاده (نمونهخوانی)
محمدرضا میری و حامد امامی (طراحی جلد و چاپ)
مطالب نشریه، الزاماً دیدگاه جستار نیست. جستار در تلخیص و ویرایش مطالب آزاد است.
پست الکترونیک: jostar@ymail.com
دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)1033و34 (ویژه کلام و فلسفه تطبیقی)20120320Impossibility of Knowing Allahعدم امکان شناخت ذات خدا24372163810.22081/jet.2012.21638FAسیدمسعودعمرانیعضو حلقه علمی کلامJournal Article20161117One of the most important and basic issues in Islamic theology is the Impossibility of fathoming Allah’s essence and His infinite nature. The writer has analyzed this question and tried to prove this matter through the logical proofs. He utilizes some corroborative verses and traditions from the Prophet family <em>Ahl al-Bayt</em>- (p.b.u.t). He also examines Muslims’ opinions such as philosophers, mystics and theologians. محالبودنِ درک کُنه خدا و غیرمتناهیبودنِ ذات او، یکی از مسایل مهم و اساسی در الهیات اسلامی است. نویسنده با واکاوی در این مسئله، سعی میکند موضوع را ابتدا با براهین عقلی اثبات و سپس با بهرهگیری از آیات و روایات اهلبیت: مؤیداتی نقل کند. وی در اینزمینه، آرای دانشمندان اسلامی از فلاسفه، عرفا و متکلمین را نیز مورد بررسی قرار میدهد و بر آن است که گرچه حقیقت ذات حقتعالی برای ما مجهول است؛ اما اینموضوع سبب نمیشود که از عظمت شناسایی اجمالی باریتعالی غافل بمانیم.دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)1033و34 (ویژه کلام و فلسفه تطبیقی)20120320A Critique of Divine Command Theoryنقد نظریه امر الهی38472164110.22081/jet.2012.21641FAصدیقهحمیدیعضو حلقه علمی کلامJournal Article20161117There are two general viewpoints concerning the relation between religion and morality. Some consider morality as independent and separate from religion and some view it as originated from Divine command and dependent on it. The second viewpoint, which is interpreted as Divine command, has advocates among the Islamic and Western theologians. To prove their viewpoints, they have brought up various reasons. Advocates of the first viewpoint, who also believe in the inherent good and evil, have criticized these reasons. The non-evilness of duty beyond the power (<em>taklīf-i mā lāyatāq</em>) and God’s absolute ownership are among the most important reasons of the advocates of the second viewpoint, which is critically reviewed in this article.درباره رابطه دین و اخلاق دو دیدگاه کلی وجود دارد. برخی اخلاق را امری مستقل و جدا از دین میانگارند و برخی آن را برخاسته از دستورات الهی و وابسته به آن میدانند. دیدگاه دوم که از آن به نظریه امر الهی تعبیر میشود در بین الهیدانان اسلامی و غربی طرفدارانی داشته است. ایشان برای اثبات دیدگاه خود دلائل مختلفی را مطرح کردهاند. طرفداران دیدگاه نخست که به ذاتی بودن حسن و قبح نیز اعتقاد دارند، این دلائل را نقد کردهاند. عدم قبح تکلیف به مالایطاق و مالکیت مطلق خداوند از مهمترین دلائل طرفداران دیدگاه دوم است که در این نوشتار مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)1033و34 (ویژه کلام و فلسفه تطبیقی)20120320Divine Prudence, Imam Mahdi (Aj) and the New Religionحضرت مهدی (عج) و آیین جدید48592164210.22081/jet.2012.21642FAاشرف ساداتنوعی باغانعضو حلقه علمی حکمتJournal Article20161117The global government of Imam Mahdi (Aj) follows the pattern of the Prophet’s(PBUH) method of state in early period of Islam; however, it has faced with many extended innovations during the occultation. The writer believes that Imam Mahdi(Aj) ‘like his grandfather, will break the Idols and eliminate and destroy unwise customs grown with superstitions and innovations. <br />This article deals with the actions of his holiness such as fighting against lavishness and luxury, returning to worship of God and to the Qur’an as opposed to whimsical desires and Personal and self-centered views. <br />As the writer believes, people in the reappearence time would imagine that he has brought a new religion.حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) الگوگرفته از روش حکومتی پیامبر9 در صدر اسلام است؛ اما در زمان غیبت با بدعتهای گستردهای مواجه شده است. نگارنده بر آن است که حضرت مهدی(عج) مانند جدش، بتشکنی میکند و آداب و رسوم جاهلی را که با خرافات و بدعتها رشد نموده، محو و نابود میگرداند. وی از رهگذر این مقاله به اقدامات آن حضرت؛ مانند مبارزه با اسراف و تجملگرایی، بازگشت به خداپرستی و قرآن در قبال هواپرستی و رأی و نظرهای شخصی میپردازد. به نظر نگارنده، تلقی جامعه عصر ظهور چنان است که گویا آنحضرت، آیین نویی را آورده است.دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)1033و34 (ویژه کلام و فلسفه تطبیقی)20120320The Holy Prophet’s (S.A.W.) Absolute Infallibility and Criticizing the Viewpoints of the Mu'tazilites and Ash'aritesعصمت مطلقه پیامبر اکرم (ص) و نقد دیدگاه معتزله و اشاعره60772164310.22081/jet.2012.21643FAمحمدخانیعضو حلقه علمی کلامJournal Article20161117One of the most important issues in Islamic theology is the scope of Infallibility of the Prophet of Islam (S.A.W.). The Asha’arites believe that the Holy Prophet (S.A.W.) was only Infallible after his prophethood and just in committing major sins. On the contrary, the Mu'tazilites believe in the Infallibility of the Holy Prophet before the prophethood as well. But they do not consider committing minor sins in regard to the affairs not concerning religion, in conflict with the infallibility. According to Shi’a, the holy Prophet was free of sins and mistakes from his birth time till his death. This definition of Infallibility is called absolute infallibility (infallibility in action, talks, and thoughts). In this writing, the viewpoints of the Mu'tazilites and Ash'arites have been criticized and the viewpoint of the Shi’as has been explained.گستره عصمت پیامبراکرم (ص) یکی از مهمترین مباحث مطرح در کلام اسلامی است. اشاعره در این زمینه برآنند که پیامبر اکرم(ص) تنها پس از بعثت و در ارتکاب گناه کبیره معصوم است. معتزله بر خلاف اشاعره معتقدند که پیامبر پیش از بعثت نیز معصوم است اما ارتکاب گناهان صغیره را در غیر امور مربوط به تشریع با این مقدار از عصمت ناسازگار نمیدانند. از دیدگاه شیعیان پیامبرگرامی اسلام از ابتدای تولد تا پایان عمر از هر گونه خطا، اشتباه و گناه معصوم بودهاند. این تبیین از عصمت را به اصطلاح عصمت حداکثری میگویند. در این نوشتار به نقد دیدگاه اشاعره و معتزله و <span style="text-decoration: underline;">تبیین دیدگاه شیعه</span> پرداخته شده استدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)1033و34 (ویژه کلام و فلسفه تطبیقی)20120320A Deliberation on the Cognitive Meaning of Imam and Imamate Wordsتامّلی معنا شناختی در واژه های امام و امامت78902164410.22081/jet.2012.21644FAهادییساقیعضو حلقه علمی کلامJournal Article20161117In this article, by studying Imamate issue, it has been tried to declare its lexical and idiomatic meanings among Sh’ite and Non-sh’ite. After collecting the most important definitions, based on the effects of each group’s presumption, it is mentioned that although there are some similarities in terms of external and verbal concept, regarding this definition as a priori among Shiats theologians and as a posteriori among Non-Shi’ite theologians, the main difference is obvious. We can also realize the reason of why the Nonshiats theologians are confused, which leads to the contradiction between their definition and their idea when they define Imamate. There is also contradiction in their act with what they define for Imamate.در این نوشتار سعی شده است با بررسی مسألۀ امامت، معنی لغوی و اصطلاحی آن در میان متکلمان شیعی و غیر شیعی شناسانده شود، لذا در این مسیر پس از جمعآوری مهمترین تعاریف، با توجه به تأثیرات پیش فرضهای هر گروه در تعریفهایشان این نکته یادآوری میشود که اگر چه در تعاریف امامت از لحاظ ظاهری و لفظی همانندیهایی هست، اما با دقت در پیشینی بودن تعریف نزد متکلمان شیعی و پسینی بودن آن نزد متکلمان غیر شیعی، تفاوت اساسی این دو نگاه روشن میشود، نیز بدین ترتیب دلیل نوعی سردرگمی متکلمان غیر شیعی در هنگام تعریف از امامت که به تضاد در تعریف و گفتار ایشان، با کردارشان ( در این مسألۀ مهم انجامیده) را نیز درمییابیم.دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)1033و34 (ویژه کلام و فلسفه تطبیقی)20120320Proving Imam Ali’s Imamate from the Qur’anic Verse of Wilaya and Explaining the Viewpoint of Imamiyehاثبات امامت حضرت علی (ع) از آیه ولایت و تبیین دیدگاه امامیه911032164510.22081/jet.2012.21645FAسیدحسینحسینیعضو حلقه علمی کلامJournal Article20161117This writing attempts to explain the Shi’ites viewpoint regarding the Imamate of Imam Ali (peace be upon him) based on the Qur’anic verse of Wilaya and tries to prove this claim by going through these three premises: <br />1. The word innama (surely) used in the above verse has a restrictive function. <br />2. Proving that the word Wali in the above verse has the meaning of prior in tenure. <br /> 3. Proving that the wilaya verse was revealed regarding Imam Ali (peace be upon him).این نوشتار در پی آن است تا دیدگاه شیعه را پیرامون اثبات امامت حضرت علی(ع)بر پایة آیة ولایت تقریر نماید و میکوشد مدعای خود را با این سه مقدمه اثبات کند: 1- دلالت واژه إنّما بر حصر.<br /> 2- اثبات اینکه واژة «ولی» در این آیه به معنای اولی در تصرف است. 3- ثابت نمودن اینکه آیة ولایت در شأن حضرت علی(ع) نازل شده است.دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)1033و34 (ویژه کلام و فلسفه تطبیقی)20120320Theological Studies؛ An Introduction to the Scope, Methods, and Verbal Skillsدرآمدی بر گستره، روش ها و مهارت های مطالعات کلامی1041212164610.22081/jet.2012.21646FAمسلمگریوانیعضو حلقه علمی کلامJournal Article20161117The initial impression is that theology is merely related to instrumental reasoning in theology and in the realm of the past problems and is based on religious principles. <br />This article seeks to change the mindset of the addressees interested in theology. Theology as a science is not restricted to the ancient theology of the insiders and the outsiders; but it also includes the areas of comparative theology among religions and modern theological discourses, too. In a sense, in addition to the field of "knowledge", theology has overlapped with the fields of "methods" and "capabilities", as well. This article outlines a general overview of these issues. <br /> Dealing with theology and comprehensive investigation of its problems, like other fields of knowledge, requires familiarity with other methods and enjoying special skills in discovering new problems and responding to them. These methods in theology are divided into three categories: methods of extracting information, methods of adjustment and <em>tabwib</em> (dividing into chapters), and the methods of describing and explaining theological knowledge. <br />Skills are also placed in two groups: criticism skill that includes such parts as the principles and techniques of criticism and quality of criticism of a viewpoint; and the skill of removing doubts. In this writing, for each of the above-mentioned methods and skills some examples and explanations have been mentioned.تصور آغازین از کلام این است که دانش کلام صرفا به مباحث استدلالی در حوزه الهیات و در قلمرو مسئلههای گذشته و با محوریت اصول دین انجام میگیرد. این مقاله در پی این است که ذهنیت مخاطبان علاقمند به کلام را تغییر دهد. دانش کلام در مسئلههای کهن الهیات خودی و غیر خودی محصور نمیشود، بلکه عرصههای کلام تطبیقی و مقارن میان ادیان و مذاهب و مباحث نوین کلامی را نیز در بر میگیرد. به تعبیری دانش کلام، علاوه بر حوزة «دانش» در حوزههای «روش» و «توانش» نیز پا گذاشته است و این مقاله به ترسیم نمایی کلی از این مسائل میپردازد.<br /> همچنین پرداختن به دانش کلام و بررسی همه جانبه مسائل آن همچون دانشهای دیگر مستلزم آشنایی با روشها و برخورداری از مهارتهای ویژه در عرصه کشف مسائل جدید و پاسخگویی به آنهاست. این روشها در دانش کلام به سه دسته تقسیم میشوند؛ روشهای استخراج، روشهای تنظیم و تبویب و روشهای توصیف و تبیین معارف کلامی. مهارتها نیز در دو عنوان جای میگیرند؛ مهارت نقد که شامل بخشهایی مانند اصول و فنون نقد و کیفیت نقد یک دیدگاه است و مهارت دفع شبهات. در نوشتار حاضر برای هر کدام از روشها و مهارتهای یاد شده توضیحات و نمونههایی آورده شده استدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)1033و34 (ویژه کلام و فلسفه تطبیقی)20120320The Holy Scripture and Deification of Jesus Christکتاب مقدس و الوهیت مسیح1221362164710.22081/jet.2012.21647FAحسینکرامتیعضو حلقه علمی کلامJournal Article20161117This article is criticizing the divinity of Christ from the Holy Scripture’s perspective. The author first deals with Paul, the theorizer of the Christ’s divinity and then points out at the confrontation of Christ’s real disciple and Paul. It also mentions some examples of the opposition of the theory of Christ’s divinity to the Old Testament and some authentic portions of the New Testament. According to the author, the Christianity approved by Jesus Christ (A.S.) has never believed in his divinity, believing that this great messenger has enjoyed a high status as a pious servant of the Exalted God.این مقاله به نقد الوهیت مسیح از نگاه کتاب مقدس پرداخته است. نگارنده در ابتدا به پولس میپردازد، همو که مبدع نظریة الوهیت عیسی است و سپس به تقابل شاگردان واقعی حضرت مسیح و پولس اشاره میکند. او همچنین نمونه هایی از ضدیت نظریة عیسای خدایی را با عهد عتیق و بخشهای معتبر عهد جدید بیان میکند. طبق مؤلف، مسیحیت مورد تأییدِ حضرت عیسی(ع) هرگز اعتقاد به الوهیت ایشان نداشته و ندارد و عیسیمسیح، پیامبر بزرگی است که از حیث جایگاه، بندة صالح پروردگار متعال است.دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)1033و34 (ویژه کلام و فلسفه تطبیقی)20120320Silent Jurisprudence Getting Familiar with Book of Vidēvdātشریعت خاموش؛ آشنایی با کتاب وندیداد (بخش فقهی اوستا)1371542164810.22081/jet.2012.21648FAروح اللهشفیعیانعضو حلقه علمی کلامJournal Article20161117The third part of the Avesta book is called Vendidad (or Vidēvdāt) <br /> It includes some Information about creation, Ahura Mazda, Ahreman, several myths and jurisprudenceissves. While Iranian Zoroasterians consider it a merely historical book, Indian Zoroasterians believe that the Vidēvdāt is a holy text. The existence of some complicated and irrational rules in this book indicates the extent of magianism deviance. This fact also shows the religious and cultural anarchism in Iran in that time. <br />After explaining this fact, this article is pointing out the relationship between acceptance of Islam by Iranians and its being a culturally oriented action.وندیداد نام بخش سوم کتاب اوستا است که در آن مطالبی درباره آفرینش، اهورامزدا و اهریمن، چند اسطوره و مباحث فقهی و حقوقی گنجانده شده است. زرتشتیان ایران آنرا اثری صرفاً تاریخی میدانند در حالی که از نگاه زرتشتیان هند متنی مقدس به شمار میرود. وجود احکام خرد ستیز و دشوار در این کتاب، نشان دهنده میزان انحراف آئین مغان و وضعیت نابسامان فرهنگی و دینی آنزمان ایران است. در این نوشتار با توضیح این حقیقت، به ارتباط پذیرش اسلام از سوی ایرانیان و فرهنگی بودن این اقدام اشاره شده است.دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)1033و34 (ویژه کلام و فلسفه تطبیقی)20120320The Discourse of Intellect in the Paradigm of Traditionalism and Modernismگفتمان عقل در بن نگره سنت گرایی و تجددگرایی1551692164910.22081/jet.2012.21649FAمهدیقاسمیJournal Article20161117One of the distinctions between the two paradigms of traditionalism and modernism is in their positions towards intellect. The traditionalism believes in the general intellect and the modernism believes in the partial intellect (ration). The most significant consequence of this paradigm (traditionalism) is the absolute acceptance of intellect and regarding it as self-sufficient and as a result, the denial of the mysteriousness of the universe. <br />The article deals with the shortcomings of the paradigm of modernism from the traditionalist’s perspective and makes us acquainted with their powerful and irreconcilable criticism against the modernistic intellect. <br />The author believes that the aspects of the epistemology of these two paradigms should be clarified for the Islamic addressees in order to be utilized in the dynamic discussions of the authentic Islam with the believers of the western modernity.یکی از وجوه تمایز دو بُننگرة جریان سنتگرایی و تجددگرایی در موضع آنها نسبت به «عقل» است. بُننگرة سنتگرایی به عقل کلی(intellect) و بُننگرة تجددگرایی به عقل جزیی(ration) معتقد است، که مهمترین پیامد این نگره(تجددگرایی)، پذیرش مطلقِ «عقل» و خودْبسندهدانستن آن و در نتیجه، انکار رازگونگیِ عالم است.<br /> مقاله به کاستیهای بُننگرة تجددگرایی از نگاه سنتگرایان اشاره و ما را با نقد قدرتمندانه و سازشناپذیر ایشان علیه عقل تجددگرا آشنا میکند.<br /> نگارنده بر آن است که باید اضلاع معرفتشناختی این دو بننگره بر مخاطب اسلامی روشن گردد تا در گفتگوهای پیشرُوانة اسلامِ اصیل با باورمندان به تجدد غربی بهرهگیری شود. دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)1033و34 (ویژه کلام و فلسفه تطبیقی)20120320The Most Important Consequences of Substantial Motion from the Viewpoint of Mullā Sadrāمهمترین پیامدهای حرکت جوهری از دیدگاه ملاصدرا1701852165010.22081/jet.2012.21650FAروح اللهزینلیJournal Article20161117One of the basic principle of transcendentalism is trans-substantial that has had important results and requirements. These results include different problems in such fields as philosophy, dialectical theology, morality, and interpretation. <br />In this writing the role of this principle in proving God’s existence has been explained from Sadr Al-Muti’allihīn’s point of view based on reasoning of contingency, proving Resurrection and its physicality, making void of metempsychosis from theological issues, proving temporal contingency of the world, connecting changeable to stationary, the soul as being corporeal in contingency and spiritual in survival, identity of subject and object, and proving the intellect by philosophical issues.حرکت جوهری به عنوان یکی از اصول اساسی حکمت متعالیه، لوازم و پیامدهای مهمی را به همراه داشته است. این پیامدها مسائل متعددی را در حوزههایی همچون فلسفه، کلام، اخلاق و تفسیر دربر میگیرد. در این نوشتار نقش این اصل در اثبات وجود خداوند بر اساس برهان حدوث، اثبات معاد و جسمانی بودن آن و ابطال تناسخ از مسائل کلامی و اثبات حدوث زمانی عالم، ربط متغیر به ثابت، جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء بودن نفس، اتحاد عاقل و معقول و اثبات عقل از مسائل فلسفی، از دیدگاه ملاصدرا تشریح شده است.دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)1033و34 (ویژه کلام و فلسفه تطبیقی)20120320An Introduction to Modern Logicپیش درآمدی بر منطق جدید1862012165110.22081/jet.2012.21651FAفاطمهعلمی رادعضو حلقه علمی کلامJournal Article20161117With the presentation of a new logic system entitled modern logic or mathematical logic, the Aristotelian logic has encountered appreciation and criticism of some Islamic and Western thinkers. The cyclicality of the principles of classical logic, non-inclusiveness of all relations, non-fruitfulness, and speaking in general terms are among the most important of these criticisms. These two logical systems have differences with each other. The importance and genuineness of expressions and avoidance of verbal fallacies, generality of the inclusiveness of analogies, referent-orientedness, ability to present complex conclusions, and application in many sciences are among the distinguishing features of modern logic comparing classical logic. These two are also different from each other in terms of fundamental postulate. In this writing, while referring to the short history of modern logic and the shortcomings and criticisms directed at the classical logic, the differences between these two logical systems are explained.با ارائه نظام منطقی جدید با عنوان منطق جدید یا منطق ریاضی، منطق ارسطویی و منطق جدید، با اقبال و انتقاد پارهای از اندیشمندان اسلامی و غربی روبرو هستند. دوری بودن اصول منطق کلاسیک، عدم دربرگیری تمام نسبتها، فایدهمند نبودن و کلیگویی مهمترین این نقدهاست. این دو نظام منطقی تفاوتهایی با یکدیگر دارند. اهمیت و اصالت یافتن الفاظ و پرهیز از مغالطات لفظی، عمومیت در شمول انواع قیاسها، مصداق محوری، توانایی ارائه نتیجهگیریهای پیچیده و کاربرد در بسیاری از علوم از جمله ویژگیهای متمایز کننده منطق جدید از منطق کلاسیک است. این دو همچنین در اصول موضوعه نیز با یکدیگر متفاوتند. در این نوشتار با اشاره به تاریخچه منطق جدید و کاستیها و نقدهای وارد بر منطق قدیم، تفاوت این دو نظام منطقی تبیین شده است.