دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)931و32 (ویژه حدیث)20110622-شناسنامه (ویژه حدیث)1221621FAJournal Article20161117<strong>فصلنامة علمی </strong><strong>ـ</strong><strong> فرهنگی جستار</strong>
<strong>نشریة داخلی دانشپژوهان و اعضای حلقههای علمی و تبلیغی</strong>
<strong>معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی</strong>
<strong>سال نهم، شمارة 31و32، تابستان و پاییز 1390</strong>
<strong>*</strong>
<strong>مدیر مسئول:</strong> مجتبی الهی خراسانی(معاون آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی)
<strong>مسئول اجرایی:</strong> هادی مصباحالهدی
<strong>*</strong>
<strong>هیئت تحریریه </strong><strong>(به ترتیب الفبایی)</strong><strong>:</strong>
مجتبی الهی خراسانی(مدیر و عضو هیئت علمی گروه آموزشی فقه و مبانی اجتهاد)
محمّدحسن ربانی بیرجندی(عضو هیئت علمی گروه آموزشی فقه و مبانی اجتهاد)
علی رضایی تهرانی(عضو هیئت علمی گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی)
محمّدتقی شوشتری(مدیر و عضو هیئت علمی گروه آموزشی قرآن و حدیث)
علیرضا صابری(مدیر و عضو هیئت علمی گروه آموزشی فرهنگ و تاریخ)
سید مهدی علمی حسینی(عضو هیئت علمی گروه آموزشی قرآن و حدیث)
جعفر مرادی(مدیر و عضو هیئت علمی گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی)
سید محمّدصادق مرکبی(مدیر گروه آموزشی ادب و هنر اسلامی)
هادی مصباحالهدی(مسئول اجرایی فصلنامة جستار)
سید محمّدحسن مددی الموسوی(مدیر گروه آموزشی زبان)
محمّد نوروزی(مدیر و عضو هیئت علمی گروه آموزشی تبلیغ و تربیت اسلامی)
<strong>*</strong>
<strong>مشاوران و ارزیابان این شماره</strong><strong>(به ترتیب الفبایی)</strong><strong>: </strong>
حجتالاسلاموالمسلمین محمد الهی خراسانی / حجتالاسلاموالمسلمین علی رحمانی / جناب استاد احمد رضوانی / جناب آقای سید مهدی علمی حسینی / استاد ابوعلی النجفی / جناب آقای مصطفی هدایی
<strong>*</strong>
<strong>همکاران این شماره: </strong>
حجتالاسلاموالمسلمین محمد الهی خراسانی(دبیر حلقة علمی حدیث)
کاظم توکلی (کارشناس گروه آموزشی زبان)
سید مهدی رضوانی و آلاء جواهری (دبیران حلقة تبلیغی منتدی اللغى العربیى برادران و خواهران)
ابراهیم داوودی و سمیه نخعی (دبیران حلقة تبلیغی<em>Islamic Panel </em> برادران و خواهران)
فرامرز آدینه و سید مهدی علمی حسینی (ویراستاری)
سید عباس سلمانزاده (نمونهخوانی)
کمیل بیک و حامد امامی (طراحی جلد و چاپ)
مطالب نشریه، الزاماً دیدگاه جستار نیست. جستار در تلخیص و ویرایش مطالب آزاد است.
پست الکترونیک: jostar@ymail.comدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)931و32 (ویژه حدیث)20110622-سرمقاله (ویژه حدیث)4621622FAمجتبیالهی خراسانیمدیر مسئول نشریه جستار
معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضویJournal Article20161117دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)931و32 (ویژه حدیث)20110622Exploring the Nature of Ḥadīth Sciencesماهیت شناسی علوم حدیث9202162310.22081/jet.2011.21623FAمحمدالهی خراسانیعضو حلقه علمی حدیثJournal Article20161117In an outer look at <em>ḥadīth</em> sciences, the first pivotal issue that must be investigated is the nature of traditions. Heretofore, studies in the field have usually been presented separately, and the whole field has not often been defined through a complete picture. In this writing, studies in traditions will be treated as a whole. The writer will first explain the conceptology of <em>ḥadīth</em>, then the conceptology of sciences, and finally, the conceptology of <em>ḥadīth</em> sciences, including its definition, subject, and ultimate limit.در نگاه بیرونی به علوم حدیث، نخستین محوری که باید مورد مطالعه قرار گیرد، ماهیت آن است. تا کنون، دانشهای حدیثی، غالباً به طور مجزّا معرفیو کُل علوم حدیث در قالب یک مجموعة واحد، کمتر تعریف و تحدید شده است. در این نوشتار، علوم حدیث به مثابة یک کُل، ماهیتشناسی میشود. در اینجا، نگارنده ابتدا به مفهومشناسی حدیث، سپس مفهومشناسی علم و در نهایت به مفهومشناسی علوم حدیث و بیان تعریف، موضوع و غایت آن میپردازد.دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)931و32 (ویژه حدیث)20110622An analysis of the Successive Narrations of Ahl al-Baytتحلیلی بر مسلسلات اهل بیت21332162410.22081/jet.2011.21624FAمجیدفتحیعضو حلقه علمی حدیثJournal Article20161117Given that the Shī‘as believe that the Infallibles are immune from sin just as the Holy Prophet (S.A.W.) is, they consider their sayings, actions, and lecture nots as auhtoritative just as they do for those of Prophet (S.A.W.). Thus, when one of the three is said to belong to an Imam,without a paricular problem in terms of chain of transmission (<em>sanad</em>) and text, they accept it withouthesitation. However, when we refer to traditions and investigate them, sometimes we encounter cases in which the Imams have attributed their sayings,and in some cases the tradition concerning their actions successively through their forefathers to Prophet (S.A.W.). Thus, it seems that they have considered themselves among the narrators of the Prophet’s traditions. At first, this process [successive narration] does not seem to conform with the absolute belief of Shī‘a about the scholarly and practical authority of the Imams. Therefore, the question comes into mind as to whether the Imams like other narrators of traditions, had to narrate them through<em>ḥadīth</em> masters? The following article tries to respond to the doubts in this respect as much as possible by analyzing some of the existing traditions and to mention the reasons behind this mysterious incident.شیعیان ازآنجایی که برای معصومین، همانند پیامبراکرم (ص) معتقد به درجة والای عصمت میباشند، لذا قول و فعل وتقریرمعصومین راهمانند پیامبر (ص) حجت دانسته وآنگاه که یکی از این سهـ بدون مشکل خاصی ازنظرسند ومتن ـ به یکی ازامامان معصوم منتهی گردد،بدون تردیدآنرا میپذیرند.اما با مراجعه وبررسی روایات بعضاً با مواردی برخورد میکنیم که ائمه، بیانات و حتی در مواردی سیرة عملی خود را از طریق پدران خود بهصورت سلسلهوار به پیامبر اسلام (ص) نسبت داده وگوئی خود راجزو راویان حدیث پیامبر (ص) قلمداد نمودهاند.این رویه [مسلسلگویی] درنگاه اولیه بااعتقاد حتمی شیعه بر مرجعیت علمی و عملی ائمة معصومینسازگار نمینماید واین سؤال به ذهن خطور میکند که آیا امامان همچون دیگرراویانِ حدیث، ملزم به نقل روایت از طریق مشایخ بودهاند؟در این نوشتار سعی گردیده تا با بررسی بخشی از روایاتی که در این زمینه وجود دارند، تا حد ممکن به این شبهه پاسخ داده شود وعلتهایی که باعث چنین رخداد رمزآلودی در ذکر احادیث شدهاند، مطرح گردند.دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)931و32 (ویژه حدیث)20110622Investigating the Authenticity of Certitude in Evaluatingthe Issuance of Traditionsبررسی حجیت اطمینان در ارزیابی صدوری حدیث34462162510.22081/jet.2011.21625FAمحمدمرواریدعضو حلقة علمی حدیثJournal Article20161117One of the necessary researches in <em>ḥadīth</em> studies is the evaluation of their issuance. Absolute proving of the issuance of traditions rarely happens. Therefore, in order to prove their issuance another approach than certitude has to be taken. On the other hand, there are many ways for gaining confidence about them. When confidence is authoritative, traditions issuance are easily certified. The following article deals with the absoluteness of the authenticity of certitude in this respect, and in the end, details and conditions of this authenticity have been presented.یکی از پژوهشهای بایسته در عرصة حدیثپژوهی، ارزیابی صدور احادیث است. اثبات قطعی صدور حدیث به ندرت اتفاق میافتد. بنابراین باید برای اثبات صدور، مسیر دیگری غیر از قطع را پیمود. در مقابل، حصول اطمینان یا همان علم عرفی به صدور احادیث، زیاد است. اگر اطمینان حجت باشد، احراز صدور روایات به آسانی انجام میشود. در این جستار به بررسی حجیت اطمینان در این عرصه پرداخته شده است و در آخر، جزییات و شرایط این حجیت ارائه شده است.دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)931و32 (ویژه حدیث)20110622Finding the Source of the Traditions inQayṣarī’s Introduction to Fuṣūṣ al-Ḥikamمأخذیابی احادیث مقدمه قیصری بر فصوص الحکم47612162610.22081/jet.2011.21626FAسید علی اکبرگندمیعضو حلقة علمی حدیثJournal Article20161117Qayṣarī’s introduction to <em>Fuṣūṣ al-Ḥikam</em>, is one of the main references in theoretical mysticism. In this work, like many other works of mysticism, different traditions have been mentioned as relevant to the discussion. In this research, the related traditions have been extracted and their sources identifiedin Shī‘a tradition books. From the 37 cited traditions in the book, 23 are found in Shī‘atradition sources. Among them, 28 traditions are found in primary and 5 other in secondary tradition sources of Shī‘a.مقدمه قیصری بر <em>فصوص الحکم</em>، یکی از منابع مرجع در عرفان نظری است. در این اثر نیز مانند بسیاری دیگر از آثار عرفانی، روایات گوناگونی به مناسبت بحث، ذکر شده است. در این پژوهش، روایات مطرح گردیده در این اثر، تخریج و مآخذ آن در کتب حدیث شیعه شناسایی شده است. از 37 حدیث یاد شده در کتاب، 33 حدیث در منابع روایی شیعه یافت میشود که از این تعداد، 28حدیث آن در منابع اولیه و 5 حدیث دیگر در منابع ثانویة حدیث شیعه یافت میشوند.دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)931و32 (ویژه حدیث)20110622A Different Look on the Authenticity of Isolated(Wāḥid) Tradition in Beliefsنگاهی متفاوت به حجیت خبر واحد در اعتقادات62712162710.22081/jet.2011.21627FAکاظمصادقی متینعضو حلقه علمی حدیثJournal Article20161117The present study seeks to investigate the authenticity of ideological narration. Having proposed the dominant perspective in this regard, the origin and basis of such a perspective is delved into. The dominant perspectiveis the inauthenticity of the narrations given by a single narrator (<em>āḥād</em>) in beliefs. The introduction to this viewpoint is that the authenticity of the isolated narration and the obligation to it make sense where the narration holds a practical effect in Sharī‘a, but the<em>āḥād</em> narrations do not have such an effect. The following paper which is adapted from the views of a contemporary theologian scholar, seeks to prove that the <em>āḥād</em>narrations in beliefs play an important role in encouragement of the practical and mental faculty, and accordingly, it has gotten a practical effect so its authenticity makes sense.نوشتار حاضر، در پی بررسی حجیت اخبار آحاد اعتقادی است. پس از طرحدیدگاه مشهور در این باره، مبنا وعلت این دیدگاه، مورد کنکاش قرار گرفته است. دیدگاه مشهور، عدم حجیت اخبار آحاد درعقاید است. مقدمهی این دیدگاه این است که حجیت خبر واحد و تعبد به آن در صورتی معنا پیدا میکند که آن خبر، دارای اثر عملیِ شرعی باشد و اخبار آحاد، دارای چنین اثری نیستند. این مقاله که برگرفته از دیدگاه یکی از دانشوران معاصر اصولی است، در صدد اثبات این مدعاست که اخبار آحاد اعتقادی، نقش بسیار مهمی در ترغیب و ترهیب قوهی عقل عملی دارد و بر همین اساس، اثر عملی بر آن بار شده و حجیت آن معنا مییابد.دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)931و32 (ویژه حدیث)20110622Sources and Standards of EarlyShī‘a Tradition Compendiumsمآخذ و معیارها در جوامع متقدم حدیثی شیعه75942162810.22081/jet.2011.21628FAمحمدالهی خراسانیدبیر حلقه علمی حدیثJournal Article20161117Sources and standards of earlyShī‘a tradition compendiums, is the topic of discussion reflected in this writing. The first written heritage of traditions among the Shī‘as, commencement of writing the tradition compendiums among the Shī‘as, the method to assess the validity of traditions in tradition compendiums, the book of Salīm b.Qays Ḥilālī and the debates about it, reason for selecting the four books [<em>al-Kāfī</em>, <em>Man lā Yahḍuruh al-Faqīh</em>, <em>Tahdhīb al-Aḥkām</em>, <em>Istibṣār</em>] as Shī‘a tradition compendiums, and the ways for proving that the early tradition compendiums are attributed to their authors, are the most important questions discussed in this discussion, and were answered by expert professors.مآخذ و معیارها در جوامع متقدم حدیثی شیعه، موضوع گفتوگویی است که در این نوشتار منعکس شده است. نخستین میراث حدیثی مکتوب در شیعه، آغاز نگارش جوامع حدیثی در شیعه، نحوهی ارزیابی اعتبار روایات جوامع حدیثی، کتاب سلیم بن قیس هلالی و بحثهای پیرامون آن، علت انتخاب کتب اربعه به عنوان جوامع حدیثی شیعه و راههای اثبات استناد جوامع متقدم حدیثی به صاحبان آنها، مهمترین پرسشهایی است که در این گفت و گو مطرح شده و استادان کارشناس به آنها پاسخ گفتهاند. دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)931و32 (ویژه حدیث)20110622Sources and Standards of EarlyShī‘a Tradition Compendiumsتحلیل نموداری کتب حدیثی شیعه951042162910.22081/jet.2011.21629FAمحموداحمدی سیناییعضو حلقه علمی حدیثJournal Article20161117Throughout history, Shī‘a scholars and traditionists have proceeded with compiling the traditions of the Infallibles (A.S.) in different fields like, ideology, ethics, jurisprudence, and history. In this writing, general subjects presented in Shī‘atradition books and historical procedure of their treatment is analyzed in the form of different diagrams.عالمان و محدثان شیعی، در طول تاریخ، به تدوین احادیث معصومین علیهم السلام در زمینههای گوناگون اعتقادی، اخلاقی، فقهی، تاریخی پرداختهاند. در این نوشتار، موضوعات کلّی مطرح در کتب حدیثی شیعه و روند تاریخی پردازش آنها در قالب نمودارهای مختلف، مورد تحلیل قرار گرفته است. دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)931و32 (ویژه حدیث)20110622The Stylistics of the Categorization of Shī‘a Tradition Compendiumsسبک شناسی تبویب جوامع حدیثی شیعه1051222163010.22081/jet.2011.21630FAمحسنقائمی نیکعضو حلقه علمی حدیثJournal Article20161117A survey on the variations of compilation and categorization (<em>tabwīb</em>) of tradition compendiums is a necessity toward a better understanding of these sources. To study the stylistics of the categorization of Shī‘atradition compendiumsand to study the incentives and methodologies of authors and the way of compiling the familiar compendiums, the author attempts to write this article. The author is to study the common features, the differences and the progresses in a comparative procedure. Having achieved this recognition, the author has analyzed the shortcomings and weaknesses to pave the way for doing more research and having better selections for<em>ḥadīth</em> research. In conclusion, the author takes into account issues such as the most important common featuresof categorization of compendiums, the principles of dividing and ordering thecategoriesof compendiumsand the necessity of basic revision and reconstruction.بررسی گونهگونیهای تنظیم و تبویب جوامع حدیثی، ضرورتی جدی در شناخت بهتر این منابع است. نگارنده در مسیر سبکشناسی تبویب جوامع حدیثی شیعه، به بررسی انگیزه، روش مؤلفین و سیر تدوین جوامع آشنا میپردازد. اشتراکات، تفاوتها و پیشرفتها در مقایسهای تطبیقی و مقارن، از سوی نگارندهپرداخته شده است. با این شناخت، کاستیها و ضعفها مورد تحلیل قرار گرفتهتا راه تحقیق و مراجعه و گزینشهای مطلوب برای مطالعه و پژوهش حدیث هموارشود. در بخش نتیجه، مهمترین اشتراکات تبویب جوامع، مبانی تقسیم و ترتیب ابواب جوامع، ضرورت بازنگری و بازسازی اساسی، مباحثی است که توسط نگارنده ارائه شده است.دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)931و32 (ویژه حدیث)20110622Al-Ḥayāt Encyclopaediaدائره المعارف الحیاه1231352163110.22081/jet.2011.21631FAزهراخاکپور فرزقیدانشپژوه دوره عالی علوم و معارف حدیثزهراجوادیدانشپژوه دوره عالی علوم و معارف حدیثJournal Article20161117In this writing, the Quranic-traditional encyclopaedia <em>Al-Ḥayāt</em>has been touched upon from different aspects. The first part contains a genral view onthis collection, its background, and fundamentals of its writing. Then the writershave mentioned appellation, motivation, and compilation course of this work. After that, they have proceeded to review<em>Al-Ḥayāt</em>collection, its entries, advantages, and problems. At the end, some suggestions have been made for the promotionof its status and a more competent application.در این نوشتار، موسوعهی قرآنی ـ حدیثی الحیاة از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است. نگاه کلی به مجموعهی الحیاة، زمینهها و مبانی نگارش آن، نخستین بخش نوشتار است. آنگاه نگارنده به وجه نامگذاری اثر، انگیزه و سیر تدوین آن اشاره کرده است. پس از این، به بررسی ساختار مجموعهی الحیاة، سرفصلهای اثر، امتیازات و اشکالات آن پرداخته شده است. در پایان، در جهت ارتقای جایگاه و کاربری شایستهتر، پیشنهاداتی ارائه شده است.دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)931و32 (ویژه حدیث)20110622Ayatollah Namazi and a Reflectin on his two RejaliCompilationsآیت الله نمازی و درنگی در دو اثر رجالی وی1361482163210.22081/jet.2011.21632FAسید علی اکبرگندمیعضو حلقه علمی حدیثمحمدمرواریدعضو حلقه علمی حدیثJournal Article20161117Ayatollah Namazi Shahrudi is one of the traditionalist in Mashhad seminary in the contemporary age,and because of his distinguished masteryonthe text and contents of Infalibles (A.S.)’s traditions, he ishonored with title “Present time ‘Allama Majlisī”. <br /><em>Mustadrakāt ‘Ilm Rijāl al-Ḥadīth</em> and <em>Mustaṭrafāt al-Ma‘ālī</em>are the two books that are compiled by Ayatollah Namazi Shahrudiand considered as contemporary collectionsof biographical works. The writer believes that the compiler has manged toobservethe blind spots in earlier<em>rijālī </em>collections and to take into consideration what had been neglected thereby. Based on the writer’s idea, Ayatollah Namaziwith direct reference to all traditional sources has added a large number of narrators to the previous collections and consequently increased their number up to 18000. According to writers studies those narrators that are mentioned in <em>Mustaṭrafāt al-Ma‘ālī</em> are also alphabetically listed by Kashshī in his<em>Rijāl</em>. In addition Ayatollah Namazi by adding lots of useful and valuable matters has provided a collection for a brief familiarity with the narrators.آیت الله نمازی شاهرودی از عالمان حدیثپژوه حوزهی علمیهی مشهد در دوران معاصر بوده و به علت تسلط چشمگیر بر متون و مفاهیم روایات معصومین علیهم السلام، «علامه مجلسی زمانه» لقب گرفته است. «مستدرکات علم رجال الحدیث» و «مستطرفات المعالی»، دو اثر آیتالله نمازی شاهرودی و از مجموعههای رجالی معاصر هستند. مؤلف در «مستدرکات علم رجال الحدیث» توانسته است نقاط کور مجموعههای رجالی گذشته را رصد کند و آنچه مورد غفلت واقعشده را مورد توجه قرار دهد. به نظر نگارنده، آیتالله نمازی با مراجعهی مستقیم به همة منابع روایی، حجم زیادی از راویان را به مجموعههای پیشین افزوده و عدد راویان را به بیش از 18000 نفر ارتقا داده است.نگارنده، در کتاب «مستطرفات المعالی» نامهای راویان یاد شده در رجال کشی به ترتیب حروف الفبا ارائه شده و با افزودن مطالبی ارزشمند، مجموعهای برای آشنایی اجمالی با راویان ارایه شده است.دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)931و32 (ویژه حدیث)20110622A Study on the Reliability of Al-Kāfī Traditions and Ayatollah Namazi’s Viewpoint in this Regardبررسی اعتبار روایات کافی و دیدگاه آیت الله نمازی1491702163310.22081/jet.2011.21633FAمحمدالهی خراسانیدبیر حلقه علمی حدیثJournal Article20161117This research addresses the most important viewpoints regarding the reliability of <em>Al-Kāfī</em> traditions and then mentions Ayatollah Namazi’s viewpoints in this regard. Ayatollah Namazi is among those who advocate the authenticity of all <em>Al-Kāfī</em>traditions based on the earlier scholars’sideology. By mentioning some reasons, he seeks to prove his viewpointin his <em>Al-A‘lām al-Ḥādiyat al-Rafī‘a fī I‘tibār al-Kutub al-Arba‘a</em>. By criticizing and investigating the reasons supporting the authenticity of <em>Al-Kāfī</em>traditions, it is concluded that the mentioned reasons fail to prove the authenticity of all <em>Al-Kāfī</em> traditions in such a way that the inauthenticity of even one tradition is improbable. The selected perspective in the authenticity of <em>Al-Kāfī</em> traditions is that based on all clues and evidences resulting in the authenticity of <em>Al-Kāfī</em> traditions, the axiom is placed on the authenticity of previous traditions. However, the inauthenticity of some traditions, even few, is probable and acceptable.در این نوشتار، مهمترین دیدگاهها پیرامون اعتبار روایات کافی مطرح شده و سپس به دیدگاه آیت الله نمازی در اینباره اشاره شده است. ایشان که از طرفداران نظریهی صحت تمام روایات کافی بر مسلک قدماست، در کتاب «الاعلام الهادیة الرفیعة فی اعتبار الکتب الاربعة» با ذکر دلایلی در صدد اثبات دیدگاه خویش بر آمده است. در نقد و بررسی ادلهی اعتبار روایات کافی روشن میشود که ادلهی مذکور از اثبات اعتبار تمام روایات کافی بهگونهای که امکان نامعتبر بودن حتی یک روایت هم وجود نداشته باشد، عاجزند. دیدگاه برگزیده در اعتبار روایات کافی آن است که بر اساس مجموع شواهد و قرائنی که موجب وثوق به صدور روایات کافی میشود، اصل بر اعتبار روایات گذاشته شود و با وجود این، امکان نامعتبر بودن برخی روایات ـ هر چند معدود ـ پذیرفته میشود.دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)931و32 (ویژه حدیث)20110622Historical Authenticity of Traditionاصالت تاریخی حدیث1711862163410.22081/jet.2011.21634FAمحمدالهی خراسانیدبیر حلقه علمی حدیثJournal Article20161117"Historical authenticity of tradition" is the main topic of what professor Muhammad Ali Mahdavirād presented as a lecture the conference“Fields and Methods of Tradition Research". At first, he mentioned the status of the Prophet (S.A.W.)’sSunna in Islam and considered the authenticity of Sunna as what all Muslim scholars acknowledge and are unanimous about. In the next part, by insisting on the Muslims’ effort onpreserving the Sunna, he rejected the orientalists’ raised doubts about historical authenticity of tradition, and propounded that, despite the government's prevention, writing and compiling the traditions is aninevitable truth.«اصالت تاریخی حدیث»، موضوع اصلی گفتاری است که استاد محمدعلی مهدویراد در همایش «عرصهها و روشهای حدیثپژوهی» ارائه نموده است. وی نخست به جایگاه سنت نبوی در دین اسلام اشاره داشته و حجیت سنت را امری مورد اذعان و اتفاق دانشمندان اسلامی برشمرده است. در بخش بعدی، با تأکید بر اهتمام مسلمانان نسبت به حفظ سنت، کتابت و تدوین حدیث را با وجود ممانعت حکومتی، امری مسلّم عنوان کرده و تشکیکات مستشرقان نسبت به اصالت تاریخی حدیث را ناروا دانسته است.