دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)927و28 (ویژه تبلیغ و تربیت)20100622The Reasons of the Unity and Cohesion in Quran and Traditionعوامل وحدت و انسجام در قرآن و حدیث1241392160310.22081/jet.2008.21603FAمعصومهبخشیعضو حلقه علمی بلاغ خواهرانJournal Article20161114Human beings have been called as one nation in many different verses of the Holy Qur'an, and it has been emphasized on the importance of the unity and correlation. Also there are different traditions from the holy prophet and infallible Imams (P.B.U.H) that all of them show the important rule of the unity and cohesion among the different nations with different races. <br />In this article, it has been preceded to the reasons of the unity from the point of view of the Holy Qur'an, tradition and Nahjolbalaqe, also it has mentioned the symbol of the unity in the Islamic society.در آیات متعددی از قرآن کریم انسانها امت واحده خوانده شدهاند و بر اهمیت اتحاد و همبستگی میان مسلمانان تأکید شده است. همچنین روایات متعددی از پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصوم (ع) موجود است که همگی نمایانگر نقش مهم اتحاد و انسجام میان ملتهای مختلف با قومیتهای متفاوت است.<br /> در این مقاله به عوامل وحدت از منظر قرآن و سنت و نهج البلاغه پرداخته شده است و همچنین به نماد وحدت در امت اسلامی و ... اشاره گردیده است.دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)927و28 (ویژه تبلیغ و تربیت)20100622The Place of Joy in Islamشادی در نگاه دین1401562160410.22081/jet.2008.21604FAزهراسرابیعضو حلقه علمی بلاغ خواهرانJournal Article20161114Joy and happiness are from necessaries of human’s life. From Islamic point of view, happiness should be included with the remembrance of Allah and His servitude, and Allah’s prescribed limits and human boundaries. The joys, which are raised by/ due to pleasing countenance/ benignity, visiting, kindness with others are praiseworthy/ pleasing and The joys, which are raised by/ due to vanity and ridicule are counted as unbecoming. Benediction, believe, thanksgiving, patience and the proper environmental conditions are from merrymaking factors, and attachment to the world, sin and poorness are counted from the most important obstacles to get to happiness.شادی و شادمانی از بایستههای زندگی انسان است. از نظرگاه اسلامی، شادی بایستة آن است که با یاد خداوند و بندگی او همراه باشد و حدود الهی و انسانی در آن رعایت شود. شادیهای برآمده از خوشرویی، دید و بازدید و مهربانی با دیگران پسندیدهاند و شادیهای برخاسته از غرور و تمسخر ناپسند به شمار میروند. نیایش، ایمانداری، شکرگزاری، صبر و شرایط مناسب محیطی از جمله عوامل شادی آفرینند و دلبستگی به دنیا، گناه و فقر از مهمترین موانع رسیدن به شادی به شمار میروند.دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)927و28 (ویژه تبلیغ و تربیت)20100622Aspects of consumption & role of groups in reforming the pattern of consumptionمصادیق مصرف و نقش گروهها در اصلاح الگوی مصرف1571682160510.22081/jet.2008.21605FAشیماسیبویهعضو حلقه علمی بلاغ خواهرانJournal Article20161114Consumption is a great threat to Islamic society. So, right utilization, and developing a proper standard of consumption is a need of the country, at present. There are two important points to achieving this goal; first, determining main priorities of consumption, in consideration of Islamic teaches. And then, paying attention to the role of family, government, preachers, different groups, and media about this topic. They may play an active role by using cognitive, sentimental, and practical ways. Also, by reforming the structures of consumption, developing culture, giving information, and supervising.مصرفگرایی تهدید مهمی برای جامعه اسلامی است. در مقابل استفاده درست و تعریف الگوی مناسب مصرف از جمله ضرورتهای اکنون کشور است. برای دست یابی به این مهم دو نکته دارای اهمیت است، نخست تعیین اولویتهای اساسی مصرف در آموزههای اسلامی است و دیگر، توجه به نقش خانواده، دولت، مبلغان، گروهها و رسانهها در این موضوع میباشد که با بهرهگیری از روشهای شناختی، عاطفی و رفتاری و از راه اصلاح ساختارها و فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و نظارت میتوانند در این زمینه نقش آفرینی کنند. دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)927و28 (ویژه تبلیغ و تربیت)20100622The Subjects of Islamic Unityمحورهای وحدت اسلامی1691862160610.22081/jet.2008.21606FAمحمدعلیاحمدیعضو حلقه علمی بلاغJournal Article20161114Resorting to the Holy Qur’an and the family of the holy prophet (P.B.U.H) is the emancipating factor from any types of perversion. In this writing the Pan- Islamism issue and its factors have been checked from the viewpoint of the Holy Qur’an as the guidance book and Muhammad’s descendants as the real interpreters of the holy Qur’an. <br />Seven factors of unification have been mentioned in Islamic Texts, the most important of which are resorting to the Holy Qur’an and Muhammad’s descendants, following God and the messenger and refining and purification of soul.تمسک به قرآن و اهلبیت پیامبر گرامی اسلام (ع) عامل رهایی از هرگونه انحراف است. در نوشتار حاضر، موضوع وحدت اسلامی و عوامل آن از دیدگاه قرآن به عنوان کتاب هدایتکننده و اهلبیت (ع) به عنوان مفسران واقعی قرآن مورد بررسی قرار گرفته است.<br /> در متون اسلامی به هفت عامل اتحاد اشاره شده که مهمترین آنها تمسک به قرآن و اهلالبیت (ع)، پیروی از خدا و رسول، تهذیب و تزکیة نفس است.دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)927و28 (ویژه تبلیغ و تربیت)20100622A Research on Wasting and the Ways of confronting itپژوهشی در اسراف و راه های مقابله با آن1871982160710.22081/jet.2008.21607FAحسنیهنوروزیعضو حلقه علمی بلاغ خواهرانJournal Article20161114Consumerism is uncontrolled consume and destroy economic assets that is affected by various factors such as public culture, norms, values and the rules of the society. Islam has emphasized on preserving properties, providing the life needs, doing economic investments and providing the life prosperity for every individual and his dependents by observing moderation and temperance. This article studies the effects of consumerism in the society by using a library research. It also discusses an educational approach based on Islamic teachings regarding the effects of consumerism in the society. Having investigated the ways of confronting consumerism from a individual, family and social perspective, the author concludes that not only is consumption a reprehensible phenomenon per se but also that kind of consumerism which is regarded as wasting and extravagance is reprehended in Islam and has got negative effects. <br /> مصرف گرایی، مصرف بیرویه و نابودکردن داراییهای اقتصادی است که متأثر از عوامل متعددی؛ از قبیل فرهنگ عمومی، هنجارها و ارزشها و قوانین حاکم بر جامعه است. دین اسلام بر حفظ مال، تامین نیازهای زندگی، سرمایهگذاری اقتصادی و تامین رفاه زندگی برای خود و افراد تحتتکفل با معیار رعایت اعتدال و میانهروی تأکید کرده است. مقاله حاضر با روش اسنادی و کتابخانهای و رویکردی تربیتی با استفاده از آموزههای اسلامی، آثار مصرفگرایی در جامعه را بررسی کرده است. نویسنده پس از بررسی راههای مقابله با اسراف از جنبۀ فردی، خانوادگی و اجتماعی، نتیجه میگیرد که مصرف بهتنهایی پدیدهای مذموم نیست بلکه مصرف گرایی که اسراف و تبذیر است، آثار منفی داشته و در اسلام مذموم است.