دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)721.2220090321Elucidating the Qur'anic Principles of National Unity and Islamic Solidarityتبیین اصول قرآنی وحدت ملی و انسجام اسلامی12326447210.22081/jet.2009.64472FAابراهیمحسنزادهJournal Article20171008National unity and Islamic solidarity are among the important political concepts which contain strategic criteria in managing a political system. Some of these criteria are supported by the Qur'anic doctrines. The writer has searched these criteria in the Holy Qur'an.
The Qur'anic criteria of national unity are: 1) protecting human dignity 2) justice 3) creating affection and annihilating hostility. <br />The criteria of Islamic solidarity are 1) monotheism 2) judgment in conflicts 3) fortifying common beliefs of Muslim community 4) extending the Islamic brotherhood and institutionalizing the laws of Islamic brotherhood 5) mutual language of national unity. <br />National unity and solidarity without using these criteria would not materialize in the society, so, the humanistic respect is one of the absolute values which all the members of the society would possess with respect to their equality. The exigency of human esteem and Islamic mission is that the Islamic government and nation should annihilate the root of hostility. They should also extend affection in the Islamic society so that this affection may cause the frustrations be removed and changed to success. If the Islamic solidarity is to be fulfilled, the fundamental Qur'anic criterion should direct the Islamic countries movement. In this article, principles of the Qur'anic national unity and Islamic solidarity and their criteria are investigated. <br /><br />وحدت ملی و انسجام اسلامی از مفاهیم سیاسی معنادار است، که در مدیریت نظام سیاسی دربرگیرندة معیار استراتژیک کاربردی در جهان اسلام میباشد. برخی از این معیارها را قرآن پشتیبانی مینماید، آن معیارها را از قرآن استنباط نمودهایم.<br /> معیارهای قرآنی وحدت ملی عبارتاند: 1. حفظ کرامت انسانی 2. عدالت 3. ایجاد محبت و ریشهکنی عداوت.<br />معیارهای انسجام اسلامی نیز عبارتاند از: 1. توحید 2. شاخص داوری در نزاع 3. تقویت مشترکات امت اسلامی 4. گسترش اخوت اسلامی و نهادینه کردن حقوق اخوت اسلامی در میان امت 5. زبان تفاهم وحدت ملی. همبستگی و همدلی ملی بدون به کار گرفتن معیارهای مذکور در جامعه عینیت نمییابد، بنابراین کرامت انسانی از ارزشهای مطلق شناخته میشود، که تمام افراد جامعه از آن حیث که یکسان هستند، برخوردار از آن میباشند. <br />منزلت انسانی و رسالت اسلامی اقتضا میکند، دولت و ملت اسلامی ریشه عداوت و کینه را از بن برکنند و درخت محبت را بکارند، با محبت، تلخیها شیرین میشود و ناکامیها به موفقیت تبدیل میگردد.<br />همچنین برای تحقق انسجام اسلامی معیار بنیادین قرآنی راهنمای حرکت کشورهای اسلامی باشد.<br />در این نوشتار برآنیم تا به تبیین اصول قرآنی وحدت ملی و انسجام اسلامی بپردازیم و معیارهای هریک را توضیح دهیم.http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64472_b02caa7b89aed972e0d0fd08f75e861a.pdfدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)721.2220090321The Skill of Sexual Self-Control
in the Holy Quranمهارت خویشتنداری جنسی در قرآن33526447310.22081/jet.2009.64473FAعبدالعلیپاکزادJournal Article20171008The writer in this article after expressing the meaning of skill and control, tries to prove the innatement of sexual instinct according to the Holy Quran, and express the methods of it's satisfaction and self-control. After this the three skills and methods of self-control which are mentioned in the Holy Quran as cognitive and behavioral and spiritual skills.
Attaining salvation which is the philosophy of creating the human being will be possible by acting according to religious rules and not to commit the sins. One of the sins is sexual sin. It is obvious that every one who wants salvation needs to get married in order to satisfy the sexual instinct and if it's not possible for him yet, by correct knowledge he should leave the acts which stimulate the sexual instinct and strengthen his spirituality.<br /><br />نگارنده در این مقاله بعد از بیان مفهوم مهارت و کنترل، تلاش نموده فطری بودن غریزة جنسی را از نگاه آیات اثبات و راهکار ارضای صحیح غریزة جنسی را بیان نماید و در ادامة بحث، مهارتها و راهکارهای کنترل و خویشتنداری جنسی را در قرآن که عبارت از مهارتهای سهگانة شناختی، رفتاری و معنوی میباشد، مورد بحث و بررسی قرار داده است.<br /> رسیدن به رستگاری که فلسفة آفرینش انسان است، در گرو عمل به دستورهای دینی و ترک محرمات امکانپذیر میباشد؛ از موارد ترک محرمات، ترک آلودگی جنسی است. روشن است که هرکس بخواهد در مسیر رستگاری قدم نهد، برای ارضای غریزة جنسی نیاز به ازدواج شرعی دارد و در صورت آماده شدن شرایط ازدواج باید با شناخت صحیح به ترک رفتارهایی که موجب تحریک شهوت میشود، روی آورد و معنویت خود را تقویت نماید.http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64473_74375a5f40095ce8c7624d448be7323b.pdfدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)721.2220090321Validation of Sisila- al-Dhahab Traditionاعتبارسنجی حدیث سلسلـة الذهب54716447410.22081/jet.2009.64474FAعلیالهی خراسانیJournal Article20171008Sisila- al-Dhahab tradition is among the most important ideological traditions. To prove the validity of this tradition, the existing chains of transmission must be studied and the reliability and weakness of its transmitters clarified. This tradition has six documents. The first document contains an unknown narrator. The second document is valid. In the third and fourth documents two of narrators are unknown. So, these two traditions are considered invalid. The fifth and sixth documents are Morsal, so for relying on Sisila- al-Dhahab tradition, the second document should be offered. Since a Sunni narrator has narrated the second document, it is considered as a reliable (Mothaqeh) one. Regarding to the contents, this tradition can be relied to the infallible.
حدیث سلسلـۂ الذهب از احادیث مهم اعتقادی است. برای اعتبار این حدیث باید سندهای موجود روایت مورد بررسی قرار گیرد و وضعیت راویان آن از نظر وثاقت و ضعف مشخص گردد. شش سند مستقل از این حدیث وجود دارد. در سند اول یک راوی مجهول وجود دارد. سند دوم، معتبر به شمار میرود. در سند سوم و چهارم در هر کدام یک یا دوتن از راویان مجهول هستند و دو روایت، غیر معتبر به شمار میرود. سند پنجم و سند ششم مرسل بوده و بنابراین باید برای استناد به حدیث سلسلـۂ الذهب، سند دوم را مطرح نمود. سند دوم به جهت قرار گرفتن راوی اهلسنّت، موثقه میباشد. از لحاظ مضمونی نیز میتوان این حدیث شریف را مستند به معصوم دانست.<br /> http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64474_fbcb37432e89e58aaca81204d9570d25.pdfدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)721.2220090321A Study on the Personality and Scientific Aspects of Shaykh-e-Sadooqبررسی شخصیت و ابعاد علمی شیخ صدوق72926447510.22081/jet.2009.64475FAسید مهدینریمانیJournal Article20171008Shaykhe Sadooq is among the most outstanding figures in science and virtue who lived near the time of our Holy Imams. By compiling Imams’ traditions and writing many remarkable books, he made a great contribution to the Shi’te.
Shaykhe Sadooq is one of the prominent Shi’te scientists in the fourth century. In this article, the causes of Shaykhe Sadooq’s progress and reasons for perpetuating the name of this prominent Shi’te traditionist, jurist and theologian in different times and periods are investigated. <br /><br />شیخ صدوق از برجستهترین چهرههای درخشان علم و فضیلت است، که نزدیک به عصر زندگانی ائمه: میزیسته است و با گردآوری روایات اهلبیت: و تألیف دهها کتاب نفیس و گرانبها، خدمات ارزنده و کم نظیری به اسلام و تشیع کرده است. <br /> او از چهرههای علمی برجستة شیعی، در قرن چهارم هجری بوده است. در این مقاله علل پیشرفت وی مورد بررسی قرار میگیرد و از همین رهگذر به دلایل ماندگاری یاد و نام این حدیثشناس، فقیه و متکلم بزرگ شیعه، در عصرها و دورههای مختلف اشاره میشود. <br /><br />http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64475_8c7847e0c574f84fdaad2e029ee20f80.pdfدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)721.2220090321Criticizing the Accusation of
Apostasy against Shi'teنقد و بررسی اتهام ارتداد به شیعه941166447610.22081/jet.2009.64476FAحسناسداللهی سلطانآبادیJournal Article20171008In this paper, very concisely and plainly, the accusation of apostasy against the Shi'te, which is published in the form of a CD by someone named Abdulmalek Rigi, will be refuted. Therefore, at first, his main reasons will be given, then, considering the scale of faith and atheism from the Sunnis’ standpoint, all these reasons, one by one, will be criticized. Finally, the Shi'tes’ belief will be proved. In addition, for further explaining the matter, some independent discussions about companions’ justice, and Ali’s superiority and caliphate are propounded.
در این نوشته، نگارنده بر آن شده تا بسیار مختصر و ساده، به اتهام ارتداد شیعه که از سوی برخی مغرضانه یا احیاناً ناآگاهانه طرح میشود، پاسخ دهد. بنابراین، ابتدا مهمترین دلایل این اتهام را ذکر کرده و با توجه به ملاک کفر و ایمان بر اساس دیدگاه اهلسنّت، به نقد و بررسی پرداخته و در پایان، عقیدة شیعه را اثبات نموده است. <br /> برای تبیین بهتر مطالب نیز بحثهای مستقلی پیرامون عدالت صحابه، افضلیت و خلافت علی7 مطرح کرده است. <br /><br />http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64476_749c9beccf11bc93f429f612befde652.pdfدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)721.2220090321Resurrection of the Body According to the
Prophet Abraham's storyمعاد جسمانی در داستان حضرت ابراهیم (علیه السلام)1171326447710.22081/jet.2009.64477FAمحمدحسنوکیلیJournal Article20171008Most of theologians supposed that Resurrection Day means bringing man back to the materialistic world, and some of them claim that verses and traditions are really clear in this meaning, and resurrection is of religious necessities. One of the verses is referred to is the story of birds brought to life by prophet Abraham. In a book titled Resurrection, according to the authors, this verse is regarded as one of clear verses in resurrection of the body. In this article it is clarified that this noble verse, is totally unrelated to this claim, and the claim of clearing will be faced with various problems. Its most important problem is that the verse states the quantity of raising to life not coming to life and in reality prophet Abraham in this story is the manifestation of God's name ( The Reviver)(=Al-Mhi).
بیشتر متکلّمین معاد را علاوه بر بعد روحانی، مشتمل بر بازگشت دوبارة انسان به عالم مادّه میدانند و قائلند که آیات و روایات در این معنی بسیار روشن و این امر از ضروریات دین است. یکی از آیات مورد استدلال ایشان، داستان زنده شدن مرغان به دست حضرت ابراهیم7 است. <br /> این مقاله صرفاًدر پی اثبات این است که آیة شریفه، نسبت به این ادّعا بیارتباط است و ادعای صراحت، با مشکلات گونهگونی روبهروخواهد بود. مهمترین اشکال این است که آیة شریفه، کیفیّت زنده کردن را بیان میکند نه زنده شدن و در واقع حضرت ابراهیم7 در این داستان، مظهر اسم «المُحیی» خداوند قرار گرفته است.http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64477_22f6c88803584cb7f154b5c1bdd61c1b.pdfدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)721.2220090321Evidence of Being Oppressedگواه مظلومیت1341816447810.22081/jet.2009.64478FAرضاحمیدینویسندگان: رضاحمیدی، قاسم جهانی، مهدی سالاری، محمدعلیزاده، قصابیان، رمضان قوامی، مقدس وحید، سیدرضا موسوی، محمود نوریJournal Article20171008Attack to Hadhrat Zahra (S.A)'s house is an event that has throughout the history attracted many historians' attention, who have reported it in different ways. Sunni and Shi'ite’s sources, from the earliest ones to the new researches, are considered in this paper. It is compiled in four sections; attack, burning, beating, and abortion. Subject index presented at the end, is one of the privileges of this paper.
شهادت حضرت زهرا3 و هتک حریم خانة اهل بیت: پس از وفات پیامبر6 اگرچه همواره مورد توجه بسیاری از مورخین بوده است و این جریان را به طرق گوناگون گزارش کردهاند اما مورد تردید برخی قرارگرفته است. در این مقاله منابع کهن اهل تسنن و تشیع و سپس پژوهشهای جدید مورد بررسی قرار گرفته و گزارش آنها نسبت به هجوم، احراق، ضرب یا سقط مستند شده است.<br /> http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64478_c171947c997ac9f8e99bc3dcb4582d6f.pdfدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)721.2220090321Contemporary History Researchers in
Islamic Hozahsتاریخپژوهان معاصر در حوزههای علمیه1822086447910.22081/jet.2009.64479FAمهدیسالاریJournal Article20171008Shi'ite scholars have had a glance at history along with their attention to Jurisprudence and Principles throughout the history. They have had some works in this regard too. In this article 38 history researchers in Hozah in the last century are identified and introduced and their works are listed as well.
عالمان شیعه در طول تاریخ همواره در کنار فقه و اصول، توجهی به تاریخ نیز داشتهاند و در این زمینه صاحب اثر بودهاند. در این مقاله 38 تن از تاریخپژوهان حوزه در سدة اخیر شناسایی، و به ترتیب تاریخ معرفی و آثار ایشان فهرست شده است.http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64479_c50cadda4c85c8bf6477fa370e5dceea.pdfدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)721.2220090321Moderation in Life from Islam's Point of Viewاعتدال در زندگی از منظر دین2102426448010.22081/jet.2009.64480FAاحمدسرچاهیJournal Article20171008One of the basic Islamic commands is recommendation to "Modesty" and "Moderation" which is in contrary to the category of "excess" and "defect". Undoubtedly, "excess" and "defect" would have grievous consequences and (Moderation) also would have its special effects and blessings.
This important issue involves all aspects of life; such as thinking, eating, clothing, earning and spending money, sleeping and worshiping, kidding and jesting, speaking and silence and many other matters.<br />In this writing "moderation" is considered from different dimensions.<br /><br />یکی از فرمانهای اساسی اسلام، توصیه به «اعتدال» و «میانهروی» در تمام امور است که با مقولة «افراط» و «تفریط» در تقابل است. بیتردید «افراط» و «تفریط» پیآمدهای ناگواری دارند و «اعتدال» آثار و برکات خاص خود را پدید میآورد. <br /> این مسأله مهم، به نوعی در تمام ارکانِ زندگی، در اندیشه، رفتار، خوراک و پوشاک، درآمد و هزینه، خواب و عبادت، جدیت و مزاح، سخن و سکوت، و بسیاری امور دیگر مطرح است. <br />در این نوشتار، «میانهروی» از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است.<br /><br />http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64480_46a0eab8f972b6f1ee63d12c50ef4a65.pdfدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)721.2220090321Woman in the Presence of Guardianshipزن در پیشگاه ولایت2432576448110.22081/jet.2009.64481FAحسنیهنوروزیJournal Article20171008The Glorious Qur’ān has referred to the issue of leadership (Imamate) and Supreme Guide of Islamic community after the Holy Prophet. Transcendent Allah with sending propagation verse and completion of the Prophethood with the Great Prophet didn't leave the Umma and Moslems without guide, and he (the prophet) introduced Imam Ali (Peace be upon him) on different occasions as the Caliph after himself.
Investigating the historical events of that time takes us to this point that Her Holiness Zahra as supporter and devotee of guardianship tried to inform the issue of Caliphate and succession of His Holiness Ali (peace be upon him) to everyone, and in this divine way employed different procedures and methods to prove divine right of deputyship of His Holiness Imam Ali (peace be upon him) to people.<br />It is necessary for every women in the occultation period of His Holiness Guardian of time (peace be upon him), in the light of the victory of ruling jurist, to prepare necessities of prosperity and good fortune for themselves with taking lessons from Fatimah Zahra's life.<br /><br />در قرآن کریم به مسألة رهبری امت اسلامی بعد از پیامبر اسلام6 اشاره شده است. خداوند متعال با فرستادن آیة تبلیغ و اتمام رسالت به نبی اعظم6، سلمانان را بدون راهبر و راهنما رها نکرده است و پیامبر6 نیز در مناسبتهای مختلف حضرت علی7 را برای مقام وصایت و خلافت بعد از خود معرفی نموده است. <br /> بررسی وقایع تاریخی آن روزگار ما را به این نتیجه میرساند که حضرت زهرا3 به عنوان حامی و فدایی ولایت کوشید تا مسألة خلافت حضرت علی7 را به گوش همگان برساند و در این مسیر الهی از شیوهها و روشهای گوناگون بهره گرفت تا این حق الهی بر مردم ثابت گردد. <br /><br />http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64481_970812b768099ef28619ae9afa412c62.pdfدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)721.2220090321The Educative role of Entezar in family and communityنقش تربیتی انتظار در خانواده و اجتماع2582736448210.22081/jet.2009.64482FAفاطمهذبیحیJournal Article20171008Because of the importance of «Awaiting» among Muslims and especially the Shi'ites it has been discussed with an extra ordinary sensitivity. They have also written a lot of scientific books and articles about its different subjects have been written. Since our ancients made many efforts, today we have rich and trustworthy sources that save the Islamic society from waves of doubtful things. Waiting for Faraj (second coming of Imam Al-Asr-Aj) is very important in Islam, so contrary to what the enemies of Islam want to pretend, this article is to declare the significance of that. Because humans in every society need a guide to achieve happiness, they should have a model in all aspects of their life such as social and ideological ones. Parents are mostly role models for their children in the family so as to bring them up with a correct education and explain the Islamic values to them. One of those values is waiting for Faraj.
Family plays an important part in developing love and affection of their children toward their Imam, the twelfth Imam of the Shi'ite. <br />This article states some results of Awaiting, goals of guidance in children and some methods in developing culture of Awaiting in society.<br /><br />اهمیت موضوع انتظار در میان مسلمانان و بهویژه شیعیان سبب شده که با حساسیت فوقالعادهای به بحث و بررسی آن بپردازند و دربارة محورهای مختلف آن آثار تألیفی ارائه کنند. در پی تلاشهای ارزشمند گذشتگان، امروزه منابعی غنی و قابل اعتماد باقی مانده و جامعة اسلامی از غرق شدن در دریای شبهات، دور نگاه داشته شده است.<br /> انتظار فرج از مسائلی است که دشمن تلاش دارد آن را کمرنگ جلوه دهد. بر همین اساس این نوشته سعی دارد بر خلاف پندار دشمن، ارزشمندی این مسأله را بیان نماید. از آنجا که انسان برای رسیدن به کمال در هر جامعهای نیازمند راهنما بوده، باید الگوهایی را برای این راه پرخطر انتخاب نماید که یاریگر او در تمامی مسائل اجتماعی، ظاهری، باطنی و بهویژه اعتقادی باشد. غالباً الگوی اصلی انسان در خانواده، پدر و مادر میباشند که از همان ابتدای کودکی با تربیت صحیح، فرزند را پرورش میدهند و ارزشهای اسلامی را برای او بیان مینمایند که یکی از آن ارزشها، اعتقاد به انتظار فرج میباشد. خانوادهها برای انتقال محبت امام زمان7 به فرزندان نقش بهسزایی را بر عهده دارند.<br />بنابراین لازم است که والدین تلاش نمایند نسلی «منتظر» را پرورش دهند. این مقاله به برخی از آثار انتظار، اهداف تربیت فرزندان و در پایان به نمونهای از راهکارها در فرهنگسازی اشاره نموده است.<br /><br />http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64482_92dde875861fe5aa05f8592cf16aca37.pdf