دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)1120020321Quranic thoughts
Dr. Nasr Hamed Abu Zayedآراء و اندیشه های قرآنی دکتر نصرحامد ابوزید4256390110.22081/jet.2002.63901FAمرتضیکریمی نیاJournal Article20170808در سده های اخیر قرآن پژوهی با استفاده از داده های علوم زبانی و مباحث نوین در فلسفۀ دین، روان شناسی دین، جامعه شناسی دین و... وارد عرصۀ جدیدی شده است. در این میان متفکران و مفسرانی ظهور کرده اند که با نگاهی نو به قرآن و آراء جدید خود، تحولات و چالش هایی را در جهان اسلام به وجود آورده اند. دکتر نصرحامدابوزید از جملۀ این قرآن پژوهان است. وی که از متفکران نواندیش دینی معاصر است پس از محکومیت در دادگاه مصر به هلند عزیمت کرد. و اینک در مؤسسۀ مطالعات اسلامی لیدن به تحقیق و تدریس می پردازد. وی با نگاهی نقادانه به سنت و گفتمان دینی و با بهره گیری از روش هرمنوتیکی جدید در روش تفسیر و استنباط دینی خود، در مجموعۀ آثارش میکوشد گرایش اعتزالی جدید را به تبع اساتید مصری خود از جمله امین الخولی، محمد احمد خلف الله و حسن حنفی دنبال کند. حاصل این تحقیقات نظرات جدید پیرامون برخی از مفاهیم قرآنی است که در مقالۀ حاضر از آنها سخن به میان آمده است.http://jostar-elmi.maalem.ir/article_63901_7956d1295f0351b3c1b3e3c49e1d39e8.pdfدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)1120020321Criticism of Dr. Nasr Abu zeid's speculationsنقد گمانه های دکتر نصرحامد ابوزید26376462610.22081/jet.2002.64626FAسیدمرتضیحسینی شاهرودیJournal Article20171025چکیده: قرآن پژوهی از مهم ترین موضوعات تحقیق و پژوهش به ویژه در میان مسلمانان، از عصر نزول تاکنون بوده است. نکته ای که بسا کمتر مورد توجه قرار گرفته، میزان و معیار توزین و ارزیابی چنین پژوهش هایی است. در دوره های مختلف، مباحث جدیدی «پیرامون قرآن» و نه «دربارۀ قرآن» مطرح شده است که هر کدام به جای خود سودمند بوده است اما این مباحث پیرامونی را به عنوان فهم های یقینی قرآنی تلقی کردن، خالی از هرگونه دلیل قابل توجهی است و همین مهم ترین ضعف داوری جدید در برخی از پژوهش های قرآنی اخیر است. پژوهشگر باید به لوازم گفتهها و آراء خود پایبند باشد و توانائی پاسخگویی به برآیندهای عقل ستیز یا ایمان ستیز گفتههای خود داشته باشد. نقطۀ ضعف بسیاری از آراء جدید دینپژوهان و قرآنپژوهان، فقدان عقلپذیری و سازواری درونی آنهاست. نصرحامد ابوزید یکی از کسانی است که شاید به خاطر ناآشنایی به علوم عقلی، به لوازم آراء خود توجه نداشته، در پژوهشهای قرآنی خویش، از رویکرد خردپذیر و برهانی غفلت کرده است. برای نشان دادن این غفلت، ده نمونه از اندیشههای قرآنی وی- که در مقالۀ قبلی از آنها سخن به میان آمده است- به تیغ نقد و سنجش کشیده شده است.
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64626_b56905eeb18e13d140ab6d673795252a.pdfدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)1120020321Reading Maalek or Malekقرائت مالک یا ملک39426462910.22081/jet.2002.64629FAسید محمدسیدی مقدمJournal Article20171029پدیدۀ نامیمون اختلاف قراءات آتش اختلافات در فهم و برداشت قرآن را دامن زده است. اختلاف لهجه ها، عاری بودن کلمات از حرکت، اعراب، نقطه و اجتهادات فردی صحابه و... از مهمترین عوامل به وجود آمدن اختلاف قراءات است. مقالۀ حاضر ضمن بیان دلائل قائلین به قرائت مالک و ملک معتقد است قرائت مالک صحیحتر است.<br /> http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64629_cdc25e7c3475296b316c3ef3ade3723b.pdfدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)1120020321Ali (as) happiness, joy and jokeعلی(ع) شادی، نشاط و شوخی43486463010.22081/jet.2002.64630FAمهدیقاسمیJournal Article20171029ابعاد روحی مختلف و روحیۀ گشترده ویژگی انسان است. در جریان مسائل زندگی احتمال خستگی و افسردگی در روح و روان بسیار طبیعی است. لذا با رویآوری به تفریح و سرگرمی و پرداختن به مسائل سرورانگیز و نشاطآور میتوان جسم و روانی فعال و بانشاط داشت. خنداندن و شادکردن دیگران خداوند اسلام ارزشی مذهبی است و طبق صریح روایات ایجاد چنین فضایی، عبادت محسوب میشود. همانگونه که قرآن، حد و مرز شادیهای ممدوح و مذموم را معین نموده، در سخنان امام علی(ع) نیز اشارات صریحی به استفادۀ درست از اوقات فراغت و زمینه سازی برای آرامش روحی و فکری انسان شده است. مقالۀ حاضر، فواید و معایب شادی و نشاط را در قالب روایات و حکایات برشمرده و سعی در به تصویر کشیدن اعتدال اسلام دارد.
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64630_082bc7e56c6a6b98bb0c914627955bf8.pdfدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)1120020321Legal jurisprudential attitudes about woman inheritance of the landنگرش فقهی- حقوقی پیرامون ارث زن از زمین49516463110.22081/jet.2002.64631FAفرزانهطالقانیJournal Article20171029مبنای بهره مندی از ارث در جاهلیت- قدرت و توانایی شرکت در جنگ- بسیار متفاوت با مبنای اسلام- خویشاوندی- است. قانون مدنی علیرغم اینکه ترجمه ای از شرح لمعه است، گویا در این خصوص از نظر شهید ثانی دور مانده است. بنا به رأی ایشان زن در صورت وجود فرزند بهره مند از همۀ ماترک بوده، محرومیت او از زمین تنها در صورت عدم وجود فرزند می باشد. فقها و حقوقدانان در این خصوص اقوال و آرایی متفاوت ارائه کرده اند. ما با پذیرش عموم آیۀ 12 سورۀ نساء و قبول اقوال مخالف ارث بردن زن از زمین به عنوان مخصص آن، اطلاق مادۀ 946ق.م. را صحیحی نمی دانیم.
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64631_ea853155a419250e424cbbd49f270d68.pdfدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)1120020321Al-Manhaj al-asari book at a glanceکتاب المنهج الاثری در یک نگاه52546463210.22081/jet.2002.64632FAعلیدسترسJournal Article20171029یکی از روش های تفسیری قرآن، تفسیر اثری یا تفسیر مأثور است. بر پایۀ این روش در توضیح و تبیین آیات فقط باید از روایات پیامبر (ص) و ائمه(ع)- و صحابه و تابعین- سود جست. از جمله کتاب هایی که به بررسی چند و چون روش تفسیر مأثور پرداخته، کتاب «المنهج الاثری» تألیف سرکار زخانم «هدی جاسم محمد ابوطبره» است. روش مذکور منابع تفسیر مأثور را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده، در پایان به بررسی تفاسیر مأثور را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده، در پایان به بررسی تفاسیر مأثور همت گماشته، نتایج تحقیق خود را در 17 بند گزارش نموده است.
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64632_e4e447faf4fd4c2968ed6314fe8e5bf1.pdfدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)1120020321Take a look at the Article:Religion, A facade of
human spiritual lifeنگاهی به مقالۀ دین بعدی از حیات معنوی انسان555764633FAمحمدصادقیانJournal Article20171029اینکه دین عنصری خلاق از روح آدمی یا عیطۀ وحی الهی است و یا اینکه حاصل شرایط متغیر روانی و اجتماعی بشر است و یا کیفیتی ماندگار از روح آدمی، در هر دو دیدگاه دین را همان نسبت و پیوند آدمی با موجودات الهی می شناساند. دین وجهی از روح بشر است و یک کارکرد خاص از حیات معنوی انسان نیست. بلکه عمق و ژرفای همه کارکردهای آن است. دین در اخلاقیات همان جدیت بی چون و چرای حکم اخلاقی، در معرفت شناسی همان اشتیاق پرشور برای درک واقعیت غایی و در زیباشناسی، شوق بی پایان برای بیان معنای غایی است. دین و دنیا و امدار یکدیگرند که هستی جداگانۀ هر یک نشان از هستی اضطراری آن دو است.
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64633_52a97540ce378c00fcfa10af2d180efc.pdfدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)1120020321-عام مؤخر از خاص58646463410.22081/jet.2002.64634FAکریمحکیمی فردJournal Article20171029فقه، علم خطیر استنباط احکام شرعی از منابع تفصیلی؛ و اصول که مهمترین مقدمۀ علم فقه است مجموعۀ قواعدی است برای ممکن ساختن این استنباط. عام مؤخر از خاص از جمله مباحث اختلافی علم اصول است و آنچه در آن مورد بحث است اینکه: در صورت تأخر عام از خاص، عدم همزمانی دو دلیل، برقراری نسبت عموم و خصوص مطلق، امکان نسخ حکم اول، وجوب عمل به حکم، حکمت و عقل صادرکننده و عدم امکان جمع بین دو حکم در مصادیق مشترک؛ دلیل دوم را باید ناسخ بدانی یا مخصص؟ در این نوشتار سعی شده است تا در جهت حل اختلاف، ملاک و معیاری صحیح ارائه شده، در این راستا صور دیگر از حالت های ممکن عام و خاص بررسی شود.
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64634_39b56e6528fff3eeedb7da96a826db95.pdf