دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)929و30 (ویژه قرآن و حدیث)20110321Noسرمقاله (ویژه قرآن و حدیث)4621610FAمجتبیالهی خراسانیمدیر مسئول نشریه جستار و معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضویJournal Article20161114http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21610_9370762230bb66fccdb2c41e6e8e19a5.pdfدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)929و30 (ویژه قرآن و حدیث)20110321Separating the Qur'an from Narrationsتجرید قرآن از روایات9202161110.22081/jet.2010.21611FAمحمدالهی خراسانیعضو حلقه علمی حدیثJournal Article20161114The project of "separating the Qur'an from Narrations" is a part of general policy which prevents publishing and compiling narrations after Prophet's (P.B.U.H) death. The Prophet's (P.B.U.H) forbiddance of writing other than the Qur'an and the possibility of mixing traditions with the Qur'anic verses are the main reasons for supporters of this policy. Insisting on efficiency of the Qur'an for guiding Muslims, preventing from writing of the Prophet's testament, refusing ‘Alī b. Abītālib (A.S.), and forbidding Prophet's (P.B.U.H) companions (Sahabah) from writing and quoting traditions, are the most important theoretic and practical steps to perform this policy.راهکار «پالایش قرآن از روایات» بخشی از سیاست عمومی جلوگیری از نشر و تدوین حدیث پس از رحلت پیامبر (ص) است. نهی پیامبر از نوشتن غیر از قرآن و احتمال آمیختن روایات با آیات قرآنی دو دلیل اصلی طرفداران این راه کار است. همچنین تأکید بر کفایت قرآن برای هدایت مسلمانان، جلوگیری از نگارش وصیت پیامبر، نپذیرفتن مصحف علی بن ابیطالب (ع) و منع صحابه از نقل از جمله مهمترین اقدامات نظری و عملی در اجرای این راه کار است.http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21611_d09ce3bfb6cdcc76a5c0752f493695b4.pdfدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)929و30 (ویژه قرآن و حدیث)20110321Entrance to the Hell from the viewpoint of the Holy Quranمسئله ورود به جهنم از دیدگاه فرآن21402161210.22081/jet.2010.21612FAعلیناصری رادعضو حلقه علمی کلامJournal Article20161114<strong><span style="text-decoration: underline;">:</span></strong>” Entrance” as a word means “to show up”. This word is utilized in most of verses of the Holy Qur‘an about hell and entering it. <br />In the interpretation of these verses, there are two main viewpoints about this issue. <br />Some translate it as entering the hell. <br />But due to the existing reasons, it is impossible to translate “entrance” as entering the hell. <br />But “entrance” means showing up as close to entering the hell. <br />Key word: entrance, entering the hell, passing through the hell, entrance to the hell.:"ورود"در لغت به معنای "حضور یافتن"است.این واژه در آیات بسیاری از قرآن کریم درباره جهنم به کار رفته است.در تفسیر این آیات دو دیدگاه عمده وجود دارد ،برخی آن را به معنای داخل شدن گرفته اند، اما باتوجه به دلایل موجود نمی توان ورود آمده در این آیات را به معنای داخل شدن گرفت بلکه ورود به معنای حضور یافتن نزدیک به داخل شدن است.http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21612_5b795702ccc3203c6501e60f6d964b44.pdfدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)929و30 (ویژه قرآن و حدیث)20110321The Al- Dhikr verse and the Religious Leadership of Ahl al-Baytآیه ذکر و مرجعیت دینی اهل بیت41562161310.22081/jet.2010.21613FAاحمدمنصوری ماتکحلقه علمی کلامJournal Article20161114One of the reasons of the necessity to follow the Imams among the Ahl al-Bayt(A.s.) is the verse 43 of surat al-Nahl, (The Bee) famous as al-Dhikr verse. In this verse everybody are commanded to ask from Ah-Alzekr (people of remembrance). According to many traditions that are narrated in Shī‘īte and Sunnite sources, the real applicability of Ah-Alzekr are Imams of the Ahl al-Bayt(A.S.).یکی از دلایل ضرورت پیروی از ائمه اهلبیت:، آیة 43 سورة مبارکة نحل مشهور به آیة ذکر است. در این آیه، همگان امر به پرسش از اهل ذکر شدهاند. بر اساس روایات بسیاری که در منابع شیعه و اهلسنت نقل شده است، مصداق حقیقی اهل ذکر ائمه اهلبیت: میباشد.http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21613_08e920c6e14ed1b88d0041741639c133.pdfدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)929و30 (ویژه قرآن و حدیث)20110321A Prelude to the Function of Hadīth in Islamic Mysticismکارکرد حدیث در عرفان اسلامی57702161410.22081/jet.2010.21614FAسید علی اکبرگندمیعضو حلقه علمی حدیثJournal Article20161114In Islamic mysticism Hadīth/ tradition has a special place and has always been under consideration. Mystics have had two main approaches regarding Hadīth/ tradition; reasoning approach in which the intuitive findings and the bases of theoretical mysticism get proved via ideological traditions, and attestation approach in which ethical traditions are used as confirming to observations in practical mysticismدر عرفان اسلامی حدیث جایگاه ویژه ای داشته و همواره مورد توجه بوده است. عارفان دو رویکرد عمده را درباره حدیث داشته اند: رویکرد استد لالی که در آن یافته های شهودی و مبانی عرفان نظری به وسیله احادیث اعتقادی اثبات می شوند، و رویکرد استشهادی که از احادیث اخلاقی به عنوان مؤید مشاهدات در عرفان عملی به کار می روند.http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21614_a53a257d957ce3c6d86db5c69438c8b3.pdfدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)929و30 (ویژه قرآن و حدیث)20110321A deliberation on the Narration Concerning Pretended Distortion (Ahadith) in Ka'fiتأملی در چند روایت تحریف نمای کتاب کافی71912161510.22081/jet.2010.21615FAعبدالرضاحدادیانعضو حلقه علمی حدیث
پژوهشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قمJournal Article20161114One of the most important reasons for those who belief in distortion in Qur'an is a set of narrations regarding this matter. Some of them have been related in Kafi. By categorizing them and doing accurate researches about their chains of transmission (sanad) and denotations, we can find out that none of them has presented the expressed distortion nor has Kulaynī sought to prove this theory.یکی از مهمترین دلیل های معتقدین به تحریف قرآن مجموعه روایت هایی است که در این باره وجود دارد. بخشی از این روایت ها در کتاب کافی نقل شده اند. با دسته بندی این روایت ها وانجام پژوهش های دقیق در سند و دلالت آنها این نتیجه به دست می آید که هیچ کدام از این روایت ها تحریف مصطلح را بیان نکرده اند و کلینی نیز به دنبال اثبات چنین مطلبی نبوده است.http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21615_e23f86d087e29f2520d1c5692741dcd5.pdfدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)929و30 (ویژه قرآن و حدیث)20110321Rejali credibility search on "Jaber ebne Yazid Aljohfi"بررسی اعتبار رجالی « جابر بن یزید جعفی »921112161610.22081/jet.2010.21616FAمحمدمرواریدعضو حلقه علمی حدیثJournal Article20161114Jaber ebne Yazid Aljohfi is a familiar name in Rejal science. He has related many traditions from Imam Baqir and Imam Sadeq (peace be upon them). <br />There are two diverse opinions about him; some of the experts have endorsed his credibility because of some proofs among them two valid traditions. On the contrary, some like Najashi and Martyr Sadr believe that Jaber<em>’</em>s traditions are not authentic enough. Investigation of the evidences presented by two sides indicates that Jaber is Imami and credible and his traditions assumed to be valid if they possess the general conditions of authenticityجابربن یزید جعفی از جمله راویان نام آشناست که احادیث بسیاری را از امام باقر وامام صادق (علیهم السلام) نقل کرده است، اما علی رغم شهرت او عده ای با دلایل گوناگون، احادیث وی را از اعتبار خارج می دانند و شخصیت جابر را فاقد وثاقت و اعتماد لازم برای نقل حدیث قلمداد می نمایند. در این نوشته ابتدا به تبیین مختصر ادله وثاقت پرداخته شده و سپس عصاره ای از ادله جرح جابر مطرح گشته و بر سنجه نقد قرار داده شده است. از جمله افراد جرح کننده، نجاشی و شهید صدر می باشند. این مقاله ثابت می کند که جابر ثقه، امامی و جرح ناشدنی است.http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21616_e754f8d10c9f5d859876c4615cddf0c0.pdfدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)929و30 (ویژه قرآن و حدیث)20110321A different research in history background of hadithes
(an overview of the book “ mane tadvin al-hadith”)پژوهشی متفاوت در عرصه تاریخ حدیث، نگاهی به کتاب «منع تدوین الحدیث»1121192161710.22081/jet.2010.21617FAمحمد حسینعلیزادهعضو حلقه علمی حدیث و دانش آموخته دوره عالی تاریخ اسلامJournal Article20161114“mane tadvin alhadith” is a book that survey the topic of preventing hadith compilation at the bigining of islam. It is a different writing because of: Attention to matters recognition of roots in topics and flows, Historical analysis of matters, use of sunnis people hadithes, notice to indications (in the text or out of that) in hadithes survey and consideration of justice in narrations and conclusions. <br />The reasons of this claim contain: translation of book to eight alive languages and praising of Muslim Scientifics.این مقاله، نگاهی گذراست به کتاب ارزشمند و اثرگذار «منع التدوین الحدیث» اثر استاد سید علی شهرستانی. پس از بیان مقدمه، با مروری به زندگی علمی استاد، به پیشینه موضوع کتاب و بازتاب آن در جوامع علمی می پردازیم.روش و شیوه بررسی مطالب، نوآوری ها و شیوه طرح مباحث، عناوین دیگر این یادداشت می باشد. پس از آن بخشی از ویژگی های این اثر بیان شده که نگاهی متفاوت به تاریخ، مسئله محوری، جریان شناسی، استفاده از منابع عامه، ریشه یابی مسائل و جریان ها و بین رشته ای بودن از اهم آنهاست. در پایان مهم ترین مباحث مطرح شده در کتاب را بیان می کنیم.http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21617_b336039cc1aa1b502276886628f26873.pdfدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)929و30 (ویژه قرآن و حدیث)20110321The Bio-bibliography of the History Books of Shī‘a Hadīthشناخت نامه کتب تاریخ حدیث شیعه1231442161810.22081/jet.2010.21618FAمحمدمرواریددانشپژوه حوزه علمیه مشهد و عضو حلقه علمی حدیثمحسنقائمی نیکدانشپژوه حوزه علمیه مشهد و عضو حلقه علمی حدیثJournal Article20161114The history of Shī‘a’s Hadīth is considered one of the most important issues of Hadīth’s sciences. Tracing the root of Shī‘a Hadīth in the time of the Holy Prophet, Caliphs and Imams, the prohibition of Hadīth’s compilation, examination of the circumstances of formation of the first compiled hadīth texts in Shī‘a, scriptures ascribed to Shī‘īte Imams, the story of hadīth in the first century A.H. and the differences of the history of hadīth between Sunnites and Shī‘ītes; are among the issues which are included in this subject. In the presented writing, all of the books related to the subject of the history of hadīth’s are briefly introduced.تاریخ حدیث شیعه از جمله مهمترین موضوعات علوم حدیث به شمار می روند. ریشه یابی حدیث شیعه در زمان پیامبر، خلفا و ائمه، منع تدوین حدیث، بررسی چگونگی شکل گیری اولین متن های مدون حدیثی در شیعه، صحائف منسوب به امامان شیعه، سرگذشت حدیث در سده اول هجری و تفاوت های تاریخ حدیث در بین اهل سنت و شیعیان از جمله مسائلی است که در این عنوان قرار می گیرند.در نوشتار حاضر تمام کتاب های مربوط به موضوع تاریخ حدیث شیعه به اجمال معرفی شده اند.http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21618_e17ce0ac3a6ad90f9d042503466ec9b8.pdfدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)929و30 (ویژه قرآن و حدیث)20110321The Bibliography of Master Rabbani Birjandi’s works of Hadīth Researchکتاب شناسی استاد ربانی بیرجندی1451532161910.22081/jet.2010.21619FAعلیرضامازاریانعضو حلقه علمی افق و دانشآموخته دورة عالی فقه مقارنJournal Article20161114Master Rabbani Birjandi is one of the Hadīth Researchers whose works are distingvished in characteristics like: comparative look at the issues, historical comprehensive look, promoting and expert opinions, functioning proper and systematic methods in presenting topics, proficiency in Arabic language and presenting objective samples. In this writing, we will introduce his hadīth compilations.استاد ربانی بیرجندی از جمله حدیث پژوهانی است که ویژگیهایی همچون نگرش تطبیقی به مسائل، جامعنگری تاریخی، اظهار نظرهای کارساز و کارشناسانه، بهکارگیری سازکارهای بایسته و نظاممندی در ارائه مطالب، احاطه به زبان عربی و ارائه نمونههای عینی آثار او را متمایز کرده است. در این مجال آثار حدیثی ایشان را معرفی می کنیم.http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21619_a6f817335248d5e2bea860c4f16e2f2f.pdfدفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویجستار (فصلنامه تخصصی)929و30 (ویژه قرآن و حدیث)20110321Bibliographic works of Professor Mohammad Hakimiکتاب شناسی استاد حدیث پژوه، محمد حکیمی1541682162010.22081/jet.2010.21620FAعلیرضامازاریانعضو حلقه علمی افق و دانشآموخته دورة عالی فقه مقارنJournal Article20161114Mohammad Hakimi is one of the scholars that has always developed with community needs and had intended to provide religious teachings based on the functional modes. Being social is the remarkable feature of his works. In this brief research some of his works, including: defense women's of right, Fajr on Coast and age of life, (on the subject of anticipation and the age of reapearence), economic criteria in the teachings of ImamReza explaining the basis and principles of justice-riented economy, Imam Ali, (justice and balance), a look at the concept of social justice, etc, are introdvced.استاد محمد حکیمی از جمله حدیث پژوهانی است که همواره همراه با نیازهای جامعه پیش رفته و بر آن بوده است تا آموزههای دینی را به گونهای استوار در جامه برنامههای کاربردی ارایه کند. ویژگی چشمگیر آثار او اجتماعی بودن آنهاست. در این مجال برخی از آثار ایشان از جمله: دفاع از حقوق زن، در فجر ساحل و عصر زندگی (در موضوع انتظار و دوران ظهور)، معیارهای اقتصادی در تعالیم رضوی (تبیین مبانی و اصول اقتصاد عدالت محور) امام علی عدل و تعادل(نگاهی به مفهوم اجتماعی عدالت) و ... معرفی شدهاند.http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21620_356038723a1cd21b4be4b08396f91e6d.pdf