دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضوی
جستار (فصلنامه تخصصی)
9
29و30 (ویژه قرآن و حدیث)
2011
03
21
سرمقاله (ویژه قرآن و حدیث)
4
6
FA
مجتبی
الهی خراسانی
مدیر مسئول نشریه جستار و معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21610.html
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21610_9370762230bb66fccdb2c41e6e8e19a5.pdf
دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضوی
جستار (فصلنامه تخصصی)
9
29و30 (ویژه قرآن و حدیث)
2011
03
21
تجرید قرآن از روایات
9
20
FA
محمد
الهی خراسانی
عضو حلقه علمی حدیث
10.22081/jet.2010.21611
راهکار «پالایش قرآن از روایات» بخشی از سیاست عمومی جلوگیری از نشر و تدوین حدیث پس از رحلت پیامبر (ص) است. نهی پیامبر از نوشتن غیر از قرآن و احتمال آمیختن روایات با آیات قرآنی دو دلیل اصلی طرفداران این راه کار است. همچنین تأکید بر کفایت قرآن برای هدایت مسلمانان، جلوگیری از نگارش وصیت پیامبر، نپذیرفتن مصحف علی بن ابیطالب (ع) و منع صحابه از نقل از جمله مهمترین اقدامات نظری و عملی در اجرای این راه کار است.
تجرید قرآن,منع کتابت حدیث,زمینه های اعتقادی,اقدامات عملی,علت های مؤثر,آثار و پیامدها
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21611.html
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21611_d09ce3bfb6cdcc76a5c0752f493695b4.pdf
دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضوی
جستار (فصلنامه تخصصی)
9
29و30 (ویژه قرآن و حدیث)
2011
03
21
مسئله ورود به جهنم از دیدگاه فرآن
21
40
FA
علی
ناصری راد
عضو حلقه علمی کلام
10.22081/jet.2010.21612
:"ورود"در لغت به معنای "حضور یافتن"است.این واژه در آیات بسیاری از قرآن کریم درباره جهنم به کار رفته است.در تفسیر این آیات دو دیدگاه عمده وجود دارد ،برخی آن را به معنای داخل شدن گرفته اند، اما باتوجه به دلایل موجود نمی توان ورود آمده در این آیات را به معنای داخل شدن گرفت بلکه ورود به معنای حضور یافتن نزدیک به داخل شدن است.
ورود,داخل شدن به جهنم,عبور از جهنم,ورود به جهنم
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21612.html
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21612_5b795702ccc3203c6501e60f6d964b44.pdf
دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضوی
جستار (فصلنامه تخصصی)
9
29و30 (ویژه قرآن و حدیث)
2011
03
21
آیه ذکر و مرجعیت دینی اهل بیت
41
56
FA
احمد
منصوری ماتک
حلقه علمی کلام
10.22081/jet.2010.21613
یکی از دلایل ضرورت پیروی از ائمه اهلبیت:، آیة 43 سورة مبارکة نحل مشهور به آیة ذکر است. در این آیه، همگان امر به پرسش از اهل ذکر شدهاند. بر اساس روایات بسیاری که در منابع شیعه و اهلسنت نقل شده است، مصداق حقیقی اهل ذکر ائمه اهلبیت: میباشد.
اهل ذکر,مذهب راستین,سبب نزول,اهل بیت
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21613.html
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21613_08e920c6e14ed1b88d0041741639c133.pdf
دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضوی
جستار (فصلنامه تخصصی)
9
29و30 (ویژه قرآن و حدیث)
2011
03
21
کارکرد حدیث در عرفان اسلامی
57
70
FA
سید علی اکبر
گندمی
عضو حلقه علمی حدیث
10.22081/jet.2010.21614
در عرفان اسلامی حدیث جایگاه ویژه ای داشته و همواره مورد توجه بوده است. عارفان دو رویکرد عمده را درباره حدیث داشته اند: رویکرد استد لالی که در آن یافته های شهودی و مبانی عرفان نظری به وسیله احادیث اعتقادی اثبات می شوند، و رویکرد استشهادی که از احادیث اخلاقی به عنوان مؤید مشاهدات در عرفان عملی به کار می روند.
عرفان نظری و عملی,احادیث اعتقادی و اخلاقی,رویکرد استدلالی و استشهادی,کارکرد حدیث
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21614.html
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21614_a53a257d957ce3c6d86db5c69438c8b3.pdf
دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضوی
جستار (فصلنامه تخصصی)
9
29و30 (ویژه قرآن و حدیث)
2011
03
21
تأملی در چند روایت تحریف نمای کتاب کافی
71
91
FA
عبدالرضا
حدادیان
عضو حلقه علمی حدیث
پژوهشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم
10.22081/jet.2010.21615
یکی از مهمترین دلیل های معتقدین به تحریف قرآن مجموعه روایت هایی است که در این باره وجود دارد. بخشی از این روایت ها در کتاب کافی نقل شده اند. با دسته بندی این روایت ها وانجام پژوهش های دقیق در سند و دلالت آنها این نتیجه به دست می آید که هیچ کدام از این روایت ها تحریف مصطلح را بیان نکرده اند و کلینی نیز به دنبال اثبات چنین مطلبی نبوده است.
تحریف قرآن,روایات تحریف نما,کافی,فصل الخطاب,تحریف معنوی,تحریف موضعی,تحریف قرائی,تحریف لهجهای,تحریف به تبدیل,تحریف به زیاده,تحریف به کاستی
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21615.html
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21615_e23f86d087e29f2520d1c5692741dcd5.pdf
دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضوی
جستار (فصلنامه تخصصی)
9
29و30 (ویژه قرآن و حدیث)
2011
03
21
بررسی اعتبار رجالی « جابر بن یزید جعفی »
92
111
FA
محمد
مروارید
عضو حلقه علمی حدیث
10.22081/jet.2010.21616
جابربن یزید جعفی از جمله راویان نام آشناست که احادیث بسیاری را از امام باقر وامام صادق (علیهم السلام) نقل کرده است، اما علی رغم شهرت او عده ای با دلایل گوناگون، احادیث وی را از اعتبار خارج می دانند و شخصیت جابر را فاقد وثاقت و اعتماد لازم برای نقل حدیث قلمداد می نمایند. در این نوشته ابتدا به تبیین مختصر ادله وثاقت پرداخته شده و سپس عصاره ای از ادله جرح جابر مطرح گشته و بر سنجه نقد قرار داده شده است. از جمله افراد جرح کننده، نجاشی و شهید صدر می باشند. این مقاله ثابت می کند که جابر ثقه، امامی و جرح ناشدنی است.
جابربن یزید جحفی,وثاقت جابر,اصحاب امام باقر,نظر نجاشی,دیدگاه شهید صدر
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21616.html
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21616_e754f8d10c9f5d859876c4615cddf0c0.pdf
دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضوی
جستار (فصلنامه تخصصی)
9
29و30 (ویژه قرآن و حدیث)
2011
03
21
پژوهشی متفاوت در عرصه تاریخ حدیث، نگاهی به کتاب «منع تدوین الحدیث»
112
119
FA
محمد حسین
علیزاده
عضو حلقه علمی حدیث و دانش آموخته دوره عالی تاریخ اسلام
10.22081/jet.2010.21617
این مقاله، نگاهی گذراست به کتاب ارزشمند و اثرگذار «منع التدوین الحدیث» اثر استاد سید علی شهرستانی. پس از بیان مقدمه، با مروری به زندگی علمی استاد، به پیشینه موضوع کتاب و بازتاب آن در جوامع علمی می پردازیم.روش و شیوه بررسی مطالب، نوآوری ها و شیوه طرح مباحث، عناوین دیگر این یادداشت می باشد. پس از آن بخشی از ویژگی های این اثر بیان شده که نگاهی متفاوت به تاریخ، مسئله محوری، جریان شناسی، استفاده از منابع عامه، ریشه یابی مسائل و جریان ها و بین رشته ای بودن از اهم آنهاست. در پایان مهم ترین مباحث مطرح شده در کتاب را بیان می کنیم.
تاریخ حدیث,تدوین حدیث,منع تدوین حدیث,سید علی شهرستانی
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21617.html
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21617_b336039cc1aa1b502276886628f26873.pdf
دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضوی
جستار (فصلنامه تخصصی)
9
29و30 (ویژه قرآن و حدیث)
2011
03
21
شناخت نامه کتب تاریخ حدیث شیعه
123
144
FA
محمد
مروارید
دانشپژوه حوزه علمیه مشهد و عضو حلقه علمی حدیث
محسن
قائمی نیک
دانشپژوه حوزه علمیه مشهد و عضو حلقه علمی حدیث
10.22081/jet.2010.21618
تاریخ حدیث شیعه از جمله مهمترین موضوعات علوم حدیث به شمار می روند. ریشه یابی حدیث شیعه در زمان پیامبر، خلفا و ائمه، منع تدوین حدیث، بررسی چگونگی شکل گیری اولین متن های مدون حدیثی در شیعه، صحائف منسوب به امامان شیعه، سرگذشت حدیث در سده اول هجری و تفاوت های تاریخ حدیث در بین اهل سنت و شیعیان از جمله مسائلی است که در این عنوان قرار می گیرند.در نوشتار حاضر تمام کتاب های مربوط به موضوع تاریخ حدیث شیعه به اجمال معرفی شده اند.
تاریخ حدیث,تاریخ حدیث شیعه,حدیث پیامبر,تدوین حدیث,تحول حدیث,جوامع حدیثی,مکتب حدیثی قم
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21618.html
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21618_e17ce0ac3a6ad90f9d042503466ec9b8.pdf
دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضوی
جستار (فصلنامه تخصصی)
9
29و30 (ویژه قرآن و حدیث)
2011
03
21
کتاب شناسی استاد ربانی بیرجندی
145
153
FA
علیرضا
مازاریان
عضو حلقه علمی افق و دانشآموخته دورة عالی فقه مقارن
10.22081/jet.2010.21619
استاد ربانی بیرجندی از جمله حدیث پژوهانی است که ویژگیهایی همچون نگرش تطبیقی به مسائل، جامعنگری تاریخی، اظهار نظرهای کارساز و کارشناسانه، بهکارگیری سازکارهای بایسته و نظاممندی در ارائه مطالب، احاطه به زبان عربی و ارائه نمونههای عینی آثار او را متمایز کرده است. در این مجال آثار حدیثی ایشان را معرفی می کنیم.
استاد ربانی,ویژگی های آثار,دانش درایه الحدیث,قواعد فقه الحدیث,دانش رجال الحدیث,سبک شناسی دانش رجال الحدیث,نظریات رجالی امام خمینی
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21619.html
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21619_a6f817335248d5e2bea860c4f16e2f2f.pdf
دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضوی
جستار (فصلنامه تخصصی)
9
29و30 (ویژه قرآن و حدیث)
2011
03
21
کتاب شناسی استاد حدیث پژوه، محمد حکیمی
154
168
FA
علیرضا
مازاریان
عضو حلقه علمی افق و دانشآموخته دورة عالی فقه مقارن
10.22081/jet.2010.21620
استاد محمد حکیمی از جمله حدیث پژوهانی است که همواره همراه با نیازهای جامعه پیش رفته و بر آن بوده است تا آموزههای دینی را به گونهای استوار در جامه برنامههای کاربردی ارایه کند. ویژگی چشمگیر آثار او اجتماعی بودن آنهاست. در این مجال برخی از آثار ایشان از جمله: دفاع از حقوق زن، در فجر ساحل و عصر زندگی (در موضوع انتظار و دوران ظهور)، معیارهای اقتصادی در تعالیم رضوی (تبیین مبانی و اصول اقتصاد عدالت محور) امام علی عدل و تعادل(نگاهی به مفهوم اجتماعی عدالت) و ... معرفی شدهاند.
استاد محمد حکیمی,آثار,امام رضا (ع),عدالت,حقوق زن,تعالیم اقتصادی,مهدویت,اصلاحات
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21620.html
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_21620_356038723a1cd21b4be4b08396f91e6d.pdf