unavailable
unavailable
راهکار «پالایش قرآن از روایات» بخشی از سیاست عمومی جلوگیری از نشر و تدوین حدیث پس از رحلت پیامبر (ص) است. نهی پیامبر از نوشتن غیر از قرآن و احتمال آمیختن روایات با آیات قرآنی دو دلیل اصلی طرفداران این راه کار است. همچنین تأکید بر کفایت قرآن برای هدایت مسلمانان، جلوگیری از نگارش وصیت پیامبر، نپذیرفتن مصحف علی بن ابیطالب (ع) و منع صحابه از نقل از جمله مهمترین اقدامات نظری و عملی در اجرای این راه کار است.
:"ورود"در لغت به معنای "حضور یافتن"است.این واژه در آیات بسیاری از قرآن کریم درباره جهنم به کار رفته است.در تفسیر این آیات دو دیدگاه عمده وجود دارد ،برخی آن را به معنای داخل شدن گرفته اند، اما باتوجه به دلایل موجود نمی توان ورود آمده در این آیات را به معنای داخل شدن گرفت بلکه ورود به معنای حضور یافتن نزدیک به داخل شدن است.
یکی از دلایل ضرورت پیروی از ائمه اهلبیت:، آیة 43 سورة مبارکة نحل مشهور به آیة ذکر است. در این آیه، همگان امر به پرسش از اهل ذکر شدهاند. بر اساس روایات بسیاری که در منابع شیعه و اهلسنت نقل شده است، مصداق حقیقی اهل ذکر ائمه اهلبیت: میباشد.
در عرفان اسلامی حدیث جایگاه ویژه ای داشته و همواره مورد توجه بوده است. عارفان دو رویکرد عمده را درباره حدیث داشته اند: رویکرد استد لالی که در آن یافته های شهودی و مبانی عرفان نظری به وسیله احادیث اعتقادی اثبات می شوند، و رویکرد استشهادی که از احادیث اخلاقی به عنوان مؤید مشاهدات در عرفان عملی به کار می روند.
یکی از مهمترین دلیل های معتقدین به تحریف قرآن مجموعه روایت هایی است که در این باره وجود دارد. بخشی از این روایت ها در کتاب کافی نقل شده اند. با دسته بندی این روایت ها وانجام پژوهش های دقیق در سند و دلالت آنها این نتیجه به دست می آید که هیچ کدام از این روایت ها تحریف مصطلح را بیان نکرده اند و کلینی نیز به دنبال اثبات چنین مطلبی نبوده است.
جابربن یزید جعفی از جمله راویان نام آشناست که احادیث بسیاری را از امام باقر وامام صادق (علیهم السلام) نقل کرده است، اما علی رغم شهرت او عده ای با دلایل گوناگون، احادیث وی را از اعتبار خارج می دانند و شخصیت جابر را فاقد وثاقت و اعتماد لازم برای نقل حدیث قلمداد می نمایند. در این نوشته ابتدا به تبیین مختصر ادله وثاقت پرداخته شده و سپس عصاره ای از ادله جرح جابر مطرح گشته و بر سنجه نقد قرار داده شده است. از جمله افراد جرح کننده، نجاشی و شهید صدر می باشند. این مقاله ثابت می کند که جابر ثقه، امامی و جرح ناشدنی است.
این مقاله، نگاهی گذراست به کتاب ارزشمند و اثرگذار «منع التدوین الحدیث» اثر استاد سید علی شهرستانی. پس از بیان مقدمه، با مروری به زندگی علمی استاد، به پیشینه موضوع کتاب و بازتاب آن در جوامع علمی می پردازیم.روش و شیوه بررسی مطالب، نوآوری ها و شیوه طرح مباحث، عناوین دیگر این یادداشت می باشد. پس از آن بخشی از ویژگی های این اثر بیان شده که نگاهی متفاوت به تاریخ، مسئله محوری، جریان شناسی، استفاده از منابع عامه، ریشه یابی مسائل و جریان ها و بین رشته ای بودن از اهم آنهاست. در پایان مهم ترین مباحث مطرح شده در کتاب را بیان می کنیم.
تاریخ حدیث شیعه از جمله مهمترین موضوعات علوم حدیث به شمار می روند. ریشه یابی حدیث شیعه در زمان پیامبر، خلفا و ائمه، منع تدوین حدیث، بررسی چگونگی شکل گیری اولین متن های مدون حدیثی در شیعه، صحائف منسوب به امامان شیعه، سرگذشت حدیث در سده اول هجری و تفاوت های تاریخ حدیث در بین اهل سنت و شیعیان از جمله مسائلی است که در این عنوان قرار می گیرند.در نوشتار حاضر تمام کتاب های مربوط به موضوع تاریخ حدیث شیعه به اجمال معرفی شده اند.
استاد ربانی بیرجندی از جمله حدیث پژوهانی است که ویژگیهایی همچون نگرش تطبیقی به مسائل، جامعنگری تاریخی، اظهار نظرهای کارساز و کارشناسانه، بهکارگیری سازکارهای بایسته و نظاممندی در ارائه مطالب، احاطه به زبان عربی و ارائه نمونههای عینی آثار او را متمایز کرده است. در این مجال آثار حدیثی ایشان را معرفی می کنیم.
استاد محمد حکیمی از جمله حدیث پژوهانی است که همواره همراه با نیازهای جامعه پیش رفته و بر آن بوده است تا آموزههای دینی را به گونهای استوار در جامه برنامههای کاربردی ارایه کند. ویژگی چشمگیر آثار او اجتماعی بودن آنهاست. در این مجال برخی از آثار ایشان از جمله: دفاع از حقوق زن، در فجر ساحل و عصر زندگی (در موضوع انتظار و دوران ظهور)، معیارهای اقتصادی در تعالیم رضوی (تبیین مبانی و اصول اقتصاد عدالت محور) امام علی عدل و تعادل(نگاهی به مفهوم اجتماعی عدالت) و ... معرفی شدهاند.