ORIGINAL_ARTICLE
شرح صدر در قرآن
شرح صدر به معنای باز کردن سینه و برطرف ساختن دلتنگی و کنایه از تحقق استعداد رسیدن به کمال و توانمندی روحی و معنوی میباشد. این ویژگی موهبتی الهی است که دارای آثاری میباشد و عواملی مانند تدبر در قرآن، ذکر، تسبیح، دعا و ... آن را تقویت میکند و فوایدی همچون هدایت الهی، آراسته شدن به نور عقل، علم و ایمان، عفو و گذشت و دل کندن از دنیا دارد. این ویژگی در پیامبران الهی مانند نوح7، ابراهیم7 و موسی7 یافت میشود. تجلی بیشتر شرح صدر در اخلاق حسنة پیامبر گرامی اسلام6است که همردیف سایر معجزات پیامبران دیگر شمرده شده است.
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64174_cf29e427b55fd4a6c9d5c6b10366cfe2.pdf
2009-06-22
10
28
10.22081/jet.2009.64174
شرح صدر
ضیق
حلم و صبر
پیامبر اسلام
اخلاق فردی
مهدی
آریان فر
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی جواز و عدم جواز ترجمة قرآن
نگارنده پس از بحث مختصری در مورد واژة ترجمه و کاربرد آن در متون دینی، دلائل مخالفان ترجمه و نقد آنها و نظر فرق اربعه اهلسنّت و همچنین فتاوای بزرگان شیعه و اهمیت ترجمة قرآن را مورد بحث و بررسی قرار داده است.
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64379_dcf0ff2f96220973c44191764589d8fb.pdf
2009-06-22
29
51
10.22081/jet.2009.64379
قرآن
جواز یا عدم جواز
لزوم ترجمه
موافقان ترجمة قرآن
مخالفان
هادی
نورانی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اسلام تنها صراط مستقیم در واژگان قرآن
قرآن کریم اعتقاد به حقانیت تمام ادیان را تصوری نادرست میداند. به همین دلیل پلورالیسم دینی به این معنا را نفی میکند. در عین حال بعضی از اندیشمندان مسلمان با استناد به آیات قرآن تلاش نمودند این دیدگاه را مورد تایید اسلام معرفی کنند، که با بررسی آیات نادرستی این استنادات اثبات گردیده است. دین همه انبیاء همواره اسلام به معنای تسلیم محض در برابر خداوند است. براساس آیات شریفه قرآن هر شریعت در زمان خود صراط مستقیم بوده است و با ظهور شریعت محمدی6، شرایع سابق نسخ شدهاند و اکنون شریعت اسلام تنها صراط مستقیم است.
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64380_1aa97ae31e670f8d27517f3318621596.pdf
2009-06-22
52
74
10.22081/jet.2009.64380
اسلام
ادیان
پلورالیسم
انحصار گرایی
شمول گرایی
حقانیت
صراط مستقیم
احمد
منصوری ماتک
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأملی دربارة «تکرار جرم» در فقه امامیه و حقوق ایران
بحث از عوامل تشدید مجازات در نظام کیفری اسلام از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ زیرا تعیین مجازات متناسب با بزه انجام شده سبب رعایت اصول انسانی و اسلامی، مثل اصل عدالت کیفری و تناسب بین جرم و مجازات میشود و این امر سلامت روانی جامعه را بیشتر تامین میکند. یکی از جهات عام تشدید مجازات، تکرار جرم میباشد که به نوبة خود تاثیر به سزایی در تامین اهداف مجازات میگذارد و شخص بزهکار را از انجام مجدد جرم باز میدارد.در این بحث تعیین شرایط لازم برای تحقق تکرار جرم و حدود تشدید در آن اهمیت مسئله را دو چندان مینماید؛ زیرا در صورت اشتباه اگر میزان مجازات بزهکار کمتر یا بیشتر از میزان جرم او باشد، اصل عدالت کیفری زیر سوال میرود و تشخیص دقیق این موضوع نیاز به تحقیقی صحیح دارد.
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64424_f23872697fba41247f718e73dd4119bb.pdf
2009-06-22
76
94
10.22081/jet.2009.64424
جهات عام
تشدید مجازات
تکرار جرم
جرم سابق
جرم لاحق
میرزا محمد
واعظی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی قاعدة فقهی «الوقوف»
قاعدة «الوقوف» از جمله قواعد معروف فقهی است که در باب وقف بدان بسیار استناد میشود. در این مقاله سعی شده، ضمن بررسی این قاعده، جایگاه آن در تقسیمات قواعد فقهی، مدرک و مفهوم آن و الفاظ دیگر مرتبط با این قاعده و تطبیقات آن معین شوند.
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64425_82a4f0178d94cf6a5e7e5883e29a1db5.pdf
2009-06-22
95
104
10.22081/jet.2009.64425
وقف
واقف
موقوف
موقوفعلیهم
قاعدة الوقوف
حسن
درجی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تفرّدهای کلامی و فقهی و دیدگاههای حدیثی شیخ صدوق
هر فقیه و اندیشمندی گاهی در پژوهش به نکتههایی میرسد که سبب میشود نظریههایی در آن زمینه به ثبت برساند که شاید پیش از او هیچکس به آنها اشاره نکرده است. حال گاهی این نظریهها سبب پیدایش انقلاب فکری میگردد و گاهی نیز این تفردهای فتوایی و باورها از سوی مشهور پذیرفته نشده و آن را کنار میگذارند. نگارنده در این مقاله به دنبال بیان نظر شیخ صدوق در مورد سهو النبی6، و آموزشی یا الهامی بودن دانش امامان است و سپس به چند نظریة متفرّد شیخ صدوق در فقه اشاره میکند. از همین رهگذر، به بیان مستندات وی در آن فتوا پرداخته و در ادامه، دلیل اقبال یا اعراض دیگران از این فتوا را مورد بررسی قرار داده است. در پایان نیز به برخی از دیدگاههای حدیثی و نیز نظریههای شیخ صدوق در ذیل روایات اشاره میشود.
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64426_0fe5c0ce2301c8cc8e6b81e99b189d69.pdf
2009-06-22
105
125
10.22081/jet.2009.64426
سهو النبی
دانش معصومان
تحریف قرآن
تفرّد فتوایی
شیخ صدوق
سید مهدی
نریمانی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مواجهة دینی اسلام و اهل کتاب در عصر نبوی
بیشک ظهور اسلام با وجود اعتقادات و ادیان متعدد در جامعة بشری رویاروییهای بسیاری را به دنبال داشت. اگر چه ابتدا تصور میشد که اهل کتاب با توجه به برخورداری از خاستگاهی الهی ـ هرچند تحریفات و بدعتها آنان را به دوری از حقیقت گرفتار آورده بود ـ و نیز بشارات متعدد تورات و انجیل به ظهور پیامبر6، سریعتر از همۀ گروهها پذیرای آیین اسلام باشند، اما مطالعه و بررسی رویدادهای عصر پیامبر6خلاف این مسئله را مینمایاند. در این اثر، فارغ از بررسی مواجهات نظامی و سیاسی که بارها مورد بحث قرار گرفته به رویاروییهای دینی و عقیدتی اسلام و اهل کتاب در عصر نبوی6 میپردازیم و با تبیین واکنش اهل کتاب نسبت به پیامبر6 به چرایی این موضعگیری اشاره مینماییم. در ادامه نیز برخورد متقابل پیامبر6با آنها را از نظر میگذرانیم و همچنین استراتژیهای قوم یهود را برای به چالش کشیدن پیامبر6 و مسلمانان، از قبیل سازماندهی درونی و ایجاد وحدت در مبارزه و ایجاد شک و تردید در بین مسلمانان و ... بررسی میکنیم.
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64427_8e3311139640a506657b3d29ecd6e367.pdf
2009-06-22
128
157
10.22081/jet.2009.64427
مواجهه
اسلام
اهل کتاب
پیامبر
یهود
مسیحیت
سید رضا
موسوی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اوضاع عرب جاهلی در نهج البلاغه
نگارنده در این مقاله سخنان امام علی7 در «نهج البلاغه» را که اختصاص به اوضاع عرب جاهلی دارد، برگزیده و با توجه به دیگر منابع و تفاسیر، آن سخنان را مورد بررسی قرار داده است. عرب جاهلی، انسانی رشد نیافته و بدوی است که نمیتوان در سراسر عمر او نکتهای قابل تأمل پیدا کرد. خوراک او بدترین خوراکها، رفتارش بسیار ناخوشایند، پوشاکش خشن و محل خوابش سنگلاخ میباشد. خدا در میان این انسانها به فراموشی سپرده شده و دین، کهنه پوستینی است که هیچ ارزشی ندارد و شیطان تنها فرمانروای سرزمین قلبهای آنهاست.
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64428_1934e665def089e3b0fc4fa4e2e483fb.pdf
2009-06-22
158
179
10.22081/jet.2009.64428
امام علی
عرب
جاهلی
فرهنگ
دین
پیامبر
مهدی
سالاری
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مفاد صلح امام حسن (علیه السلام)
صلح امام حسن7 با معاویه یکی از پیچیدهترین و حساسترین حوادث در تاریخ اسلام است. امامان: به عنوان جانشینان پیامبر6، وظیفة رهبری امت و تبیین و حفاظت از دین را عهدهدار بودهاند. از اینرو، در هر دوره برای تحقق این مهم شیوهای خاص و متفاوت را در پیش گرفتهاند. امام حسن7 نیز در شرایط بسیار حساس زمان خود با تدبیری خاص توانست ضمن حفظ اصل دین، مراعات حکم خدا و مصلحت مسلمانان، شیعه را از موقعیتی بحرانی و حساس نجات دهد. در این نوشتار پیرامون اوضاع سیاسی دوران حکومت امام7، و صلح و مفاد صلحنامه، مطالبی ارائه شده است، تا اهمیت اقدام امام دانسته شود.
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64429_c3c29dab00de7ad93af1a7d25f4a9f76.pdf
2009-06-22
180
202
10.22081/jet.2009.64429
امام حسن
معاویه
مفاد صلحنامه
بررسی شرایط صلح
موارد اشتراک
موارد اختلاف در صلحنامه
گزارشهای منابع
قاسم
جهانی محمودی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی چند درسنامة اخلاق
یکی از اصول اساسی در نظام آموزشی تنظیم و تدوین متون آموزشی و درسی است که همواره مورد توجه علما و فضلای حوزه بوده و میباشد. تدوین متون درسی تابعی از اهداف نظام آموزشی، رشته تحصیلی، طول دوره و میزان درک دانش پژوه و طلبه است. ما با بررسی برخی از شاخصهها و ویژگیهای یک متن آموزشی به معرفی و گزارش اجمالی از متون اخلاق و تربیت که امروزه در اختیار طلاب جوان قرار گرفته است پرداخته و آن را معرفی مینماییم.این فعالیت توسط جمعی از اعضای حلقة علمی بلاغ انجام پذیرفت و امید است مورد توجه متولیان امور آموزشی حوزه قرار گیرد.
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64430_fa73abd096a613200beee71e8b15c991.pdf
2009-06-22
204
227
10.22081/jet.2009.64430
اخلاق
تربیت
متن درسی
متن آموزشی
هادی
نورانی
1
AUTHOR
علی اکبر
روحانی مقدم
2
AUTHOR
حسین
کوهستانی
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نگاهی به درسنامة اخلاق حوزة علمیة قم
یکی از اصول اساسی در نظام آموزشی، تنظیم و تدوین متون آموزشی و درسی است که همواره مورد توجه علما و فضلاء حوزه بوده و میباشد. تدوین متون درسی، تابعی از اهداف نظام آموزشی، رشته تحصیلی، طول دوره و میزان درک دانشپژوه و طلبه است. ما با بررسی برخی از شاخصهها و ویژگیهای یک متن آموزشی به معرفی و گزارش اجمالی از متون اخلاق و تربیت که امروزه در اختیار طلاب جوان قرار گرفته پرداخته و آنها را معرفی مینماییم. این فعالیت که در حلقة علمی بلاغ انجام پذیرفت، امید است مورد توجه قرار گیرد.
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64449_4f3d17d30025156638b3254271549e24.pdf
2009-06-22
228
235
10.22081/jet.2009.64449
اخلاق
تربیت
متن درسی
متن آموزشی
امتیازات متون آموزشی ـ اخلاقی حوزه
محمد تقی
استیری
1
AUTHOR
مجتبی
معموری
2
AUTHOR
سید مصطفی
حسنی
3
AUTHOR
محمد رضا
نودهی
4
AUTHOR
علی اکبر
دلیری
5
AUTHOR
داوود
درویش نیا
6
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
علامة عسکری و تحول در نظام آموزشی حوزه
حوزههای علمیه در جهان تشیع منشاء آثار و خدمات ارزندهای بودهاند، به همین دلیل چگونگی پیشبرد اهداف حوزه و توجه به راهکارهای موفقیت و حرکت همگام با نیازهای روز جامعه همواره به دغدغة اصلی مدیران و برنامهریزان تبدیل شده است. موضوع نظام آموزشی حوزه نیز از جمله مسائلی است که در هر دوره، مورد توجه بزرگان حوزه قرار داشته است.
علاّمه سیّد مرتضی عسکری به عنوان یکی از علمای برجسته حوزه علمیه، از اهمیت این مسأله غافل نبوده است. محور دیدگاههای انتقادی علاّمه در بحث نظام آموزشی حوزه، نظام تکبعدی یا تکعلمی حوزه است. وی با اشاره به مسأله عدم تربیت متخصص در رشتههای دیگر علوم اسلامی و عدم تناسب علوم حوزوی با مقتضای زمان، تأکید دارد که خلل در تبلیغ دین و کمی محصولات حوزه در سایر علوم اسلامی از پیامدهای کمتوجهی به دیگر علوم اسلامی در حوزههای علمیه است. در میان گذاشتن این مسأله با مقام معظم رهبری، تدوین طرح آموزشی و تشکیل جلسات درس تفسیر در حوزه از جمله فعالیتهای راهبردی علاّمه در تصحیح این روند است.
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64451_6627afc4473ac1e68fcbfdcae1a9d6d8.pdf
2009-06-22
236
247
10.22081/jet.2009.64451
آسیب شناسی نظام آموزشی
حوزه علمیه
دیدگاههای علامه عسکری
پیامدها و فعالیتها
سید رضا
موسوی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نیم نگاهی به نظام آموزشی حوزة خواهران
با تشکیل مرکز مدیریت حوزههای علمیة خواهران، در سال 1376 حوزة علمیة خواهران ساماندهی شد و از برنامة آموزشی ـ پژوهشی یکسان و برابری برخوردار شد. این نوشتار پس از اشاره به نقاط قوت نظام آموزشی حوزة خواهران، به برخی ضعفها و آسیبها پرداخته است و مهمترین آنها را عدم توجه کافی به اخلاق و معنویت میداند.
http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64470_c1df8f51e6c6a0b61deb69c070477165.pdf
2009-06-22
248
260
10.22081/jet.2009.64470
مرکز آموزشی حوزه علمیة خواهران
مرکز مدیریت حوزههای علمیه
نظام آموزشی حوزه
فهیمه
رئوف
1
AUTHOR