@article { author = {Fa,ali, Mohammad Taqi}, title = {Religious empiricism}, journal = {Jostar}, volume = {1}, number = {3}, pages = {22-29}, year = {2002}, publisher = {Islamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22081/jet.2002.64643}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تجربه‌گرایی دینی}, abstract_fa = {تحولات سدة اخیر در غرب سبب شده است پژوهش‌های فلسفی وارد مرحلة جدیدی شده، گرایش‌های گوناگون فلسفی سربرآوَرَد. از جمله این شاخه‌ها، معرفت‌شناسی است که به سه حوزة علمی، عرفانی و دینی تقسیم می‌شود. تجربه‌گرایی دینی که از مباحث مهم معرفت‌شناسی است. در قرن نوزدهم توسط "شلایر ماخر" پایه‌گذاری شد و پس از وی توسط شاگردان او و دانشمندان دیگر رشد و گسترش یافت. نویسنده به عوامل و ریشه‌های پیدایش تجربه‌گرایی دینی پرداخته، پنج عامل عمده ـ مکتب رمانتیک، نقادی کتاب مقدس، مکتب نقدی کانت، تعارض علم و دین و مخالفت با الهیات طبیعی ـ در ظهور اندیشة تجربة دینی را مورد بررسی قرار داده است. مقالة حاضر، حاصر گفتارهای استاد محمدتقی فعالی پیرامون "تجربه‌گرایی دینی" است.  }, keywords_fa = {فلسفة غرب,تاریخ فلسفة‌ غرب,معرفت‌شناسی,تجربه‌گرایی,معرفت‌شناسی دینی,ریشه‌های تجربه‌گرایی,شلایر ماخر}, url = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64643.html}, eprint = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64643_dc8a45b5e77583c2146a1ca18a9b4b2e.pdf} }