@article { author = {}, title = {Index}, journal = {Jostar}, volume = {7}, number = {23.24}, pages = {2-2}, year = {2009}, publisher = {Islamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22081/jet.2009.63933}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {فهرست}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_63933.html}, eprint = {} } @article { author = {}, title = {-}, journal = {Jostar}, volume = {7}, number = {23.24}, pages = {1-1}, year = {2009}, publisher = {Islamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22081/jet.2009.64172}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شناسنامه}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64172.html}, eprint = {} } @article { author = {}, title = {-}, journal = {Jostar}, volume = {7}, number = {23.24}, pages = {4-9}, year = {2009}, publisher = {Islamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22081/jet.2009.64173}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تغییر متون درسی و نقد دو توهم!}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64173.html}, eprint = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64173_8df8a73d82b3db6eeed62cd87e312763.pdf} } @article { author = {Aryan mehr, Mahdi}, title = {Expansion of Breast in the Holy Qur’an}, journal = {Jostar}, volume = {7}, number = {23.24}, pages = {10-28}, year = {2009}, publisher = {Islamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22081/jet.2009.64174}, abstract = { Expansion of breast means opening the breast up and removing the despondency. This quality is a Divine blessing with some effects, and the factors like pondering on the Holy Qur’an, recitation, praise, prayer etc. strengthen it. Expansion of breast also brings the benefits like Divine guidance, being adorned with the light of wisdom, knowledge and faith, pardon, lenity, and abandoning the world. God’s prophets such as Noah, Abraham, and Moses had this quality; however, it is manifested more in the good humor of the holy Prophet Mohammad (P.B.U.H), which has counted as parallel to other prophets’ miracles.}, keywords = {expansion of breast,broadness,tightness,patience,Prophets,the Holy Prophet (P.B.U.H),personal manner}, title_fa = {شرح صدر در قرآن}, abstract_fa = {شرح صدر به معنای باز کردن سینه و برطرف ساختن دل‌تنگی و کنایه از تحقق استعداد رسیدن به کمال و توان‌مندی روحی و معنوی می‌باشد. این ویژگی موهبتی الهی است که دارای آثاری می‌باشد و عواملی مانند تدبر در قرآن، ذکر، تسبیح، دعا و ... آن را تقویت می‌کند و فوایدی همچون هدایت الهی، آراسته شدن به نور عقل، علم و ایمان، عفو و گذشت و دل کندن از دنیا دارد. این ویژگی در پیامبران الهی مانند نوح7، ابراهیم7 و موسی7 یافت می‌شود. تجلی بیشتر شرح صدر در اخلاق حسنة پیامبر گرامی‌ اسلام6است که هم‌ردیف سایر معجزات پیامبران دیگر شمرده شده است.}, keywords_fa = {شرح صدر,ضیق,حلم و صبر,پیامبر اسلام,اخلاق فردی}, url = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64174.html}, eprint = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64174_cf29e427b55fd4a6c9d5c6b10366cfe2.pdf} } @article { author = {Noorani, Hadi}, title = {A Study on the Permissibility or Non-Permissibility of Translating the Holy Qur’ān}, journal = {Jostar}, volume = {7}, number = {23.24}, pages = {29-51}, year = {2009}, publisher = {Islamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22081/jet.2009.64379}, abstract = {Having given a brief discussion on the word translation and its applications to the religious texts, the author discussed and studied the justifications of those who question the translatability of the Holy Qur’ān. He also investigated the criticisms against translatability of this Divine Book. The decrees of the Shi’te and Sunnite scholars and the significance of translating the Holy Qur’ān in this regard, are studied as well.}, keywords = {the Holy Qur’ān,translation,permissibility or non-permissibility of translating the Holy Qur’ān,the necessity of translating the Holy Qur’ān,pros and cons of translating the Holy Qur’ān}, title_fa = {بررسی جواز و عدم جواز ترجمة قرآن}, abstract_fa = {نگارنده پس از بحث مختصری در مورد واژة ترجمه و کاربرد آن در متون دینی، دلائل مخالفان ترجمه و نقد آنها و نظر فرق اربعه اهل‌سنّت و همچنین فتاوای بزرگان شیعه و اهمیت ترجمة قرآن را مورد بحث و بررسی قرار داده است.  }, keywords_fa = {قرآن,‌ جواز یا عدم جواز,لزوم ترجمه,موافقان ترجمة قرآن,مخالفان}, url = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64379.html}, eprint = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64379_dcf0ff2f96220973c44191764589d8fb.pdf} } @article { author = {Mansoori M., Ahmad}, title = {Islam is the only direct path in the Quranic vocabulary}, journal = {Jostar}, volume = {7}, number = {23.24}, pages = {52-74}, year = {2009}, publisher = {Islamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22081/jet.2009.64380}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اسلام تنها صراط مستقیم در واژگان قرآن}, abstract_fa = {قرآن کریم اعتقاد به حقانیت تمام ادیان را تصوری نادرست می‌داند. به همین دلیل پلورالیسم دینی به این معنا را نفی می‌کند. در عین حال بعضی از اندیشمندان مسلمان با استناد به آیات قرآن تلاش نمودند این دیدگاه را مورد تایید اسلام معرفی کنند، که با بررسی آیات نادرستی این استنادات اثبات گردیده است. دین همه انبیاء همواره اسلام به معنای تسلیم محض در برابر خداوند است. براساس آیات شریفه قرآن هر شریعت در زمان خود صراط مستقیم بوده است و با ظهور شریعت محمدی6، شرایع سابق نسخ شده‌اند و اکنون شریعت اسلام تنها صراط مستقیم است.  }, keywords_fa = {اسلام,ادیان,پلورالیسم,انحصار گرایی,شمول گرایی,حقانیت,صراط مستقیم}, url = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64380.html}, eprint = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64380_1aa97ae31e670f8d27517f3318621596.pdf} } @article { author = {Vaezi, Mirza Mohammad}, title = {A Deliberation on Repeating Crime in Shīá Jurisprudence and Iran's Law}, journal = {Jostar}, volume = {7}, number = {23.24}, pages = {76-94}, year = {2009}, publisher = {Islamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22081/jet.2009.64424}, abstract = {Discussing about factors of intensifying a penalty in Islamic penal system is of significant importance. Because determining a proportional penalty to committed crime causes the observance of humane and Islamic principles, like rule of criminal justice, and the proportion of crime and penalty. It provides more mental health for society. Repeating crime is one of general reasons of intensifying a penalty. It is highly effective in achieving goals of penalty, and prevents a criminal from committing the crime again.Determining the necessary conditions for repeating crime and the limits of intensification demonstrates the topic to be doubly important. Because, if, by mistake, the penalty is more or less than the crime, it will cast dout on the rule of criminal justice, and distinguishing it clearly needs a true research.}, keywords = {wider dimensions,intensifying a penalty,repeating crime,previous crime,following crime}, title_fa = {تأملی دربارة «تکرار جرم» در فقه امامیه و حقوق ایران}, abstract_fa = {  بحث از عوامل تشدید مجازات در نظام کیفری اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا تعیین مجازات متناسب با بزه انجام شده سبب رعایت اصول انسانی و اسلامی، مثل اصل عدالت کیفری و تناسب بین جرم و مجازات می‌شود و این امر سلامت روانی جامعه را بیشتر تامین می‌‌کند. یکی از جهات عام تشدید مجازات، تکرار جرم می‌باشد که به نوبة خود تاثیر به سزایی در تامین اهداف مجازات می‌گذارد و شخص بزه‌کار را از انجام مجدد جرم باز می‌دارد.در این بحث تعیین شرایط لازم برای تحقق تکرار جرم و حدود تشدید در آن اهمیت مسئله را دو چندان می‌نماید؛ زیرا در صورت اشتباه اگر میزان مجازات بزه‌کار کمتر یا بیشتر از میزان جرم او باشد، اصل عدالت کیفری زیر سوال می‌‌رود و تشخیص دقیق این موضوع نیاز به تحقیقی صحیح دارد.}, keywords_fa = {جهات عام,تشدید مجازات,تکرار جرم,جرم سابق,جرم لاحق}, url = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64424.html}, eprint = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64424_f23872697fba41247f718e73dd4119bb.pdf} } @article { author = {Darji, Hasan}, title = {Investigation of the Jurisprudential Rule (Al Voghof be Hasabe ma Yoghefoha Ahloha) = ( Pious dedications from viewpoint of how their people dedicate them)}, journal = {Jostar}, volume = {7}, number = {23.24}, pages = {95-104}, year = {2009}, publisher = {Islamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22081/jet.2009.64425}, abstract = {The rule (( Alvoghof = Pious dedications is one of the famous juricprodental rules, that in dedications mode/chapter is a lot relied on it.In this article the other tried to, beside the investigating rule, to proceed to its place in jurisprudential rule’s divisions, to it’s evidence and it’s concept, other words of the rule and it’s comparisons, in order to clarify some of the points. However because of the contraction he dispenses from lots of points like Pious dedication’s fulfillment's conditions, bequeather of a Pious foundation’s conditions, endowment, people who are dedicated for and ext.The other’s hope is doing some positive actions to fulfill the real aim of bequeather of a Pious foundations.}, keywords = {Pious dedication,bequeather of a Pious foundation,endowment,people who are dedicated for,Pious dedications rule}, title_fa = {بررسی قاعدة فقهی «الوقوف»}, abstract_fa = {قاعدة «الوقوف» از جمله قواعد معروف فقهی است که در باب وقف بدان بسیار استناد می‌شود. در این مقاله سعی شده، ضمن بررسی این ‌قاعده، جایگاه آن در تقسیمات قواعد فقهی، مدرک و مفهوم آن و الفاظ دیگر مرتبط با این قاعده و تطبیقات آن معین شوند.}, keywords_fa = {وقف,واقف,موقوف,موقوف‌علیهم,قاعدة الوقوف}, url = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64425.html}, eprint = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64425_82a4f0178d94cf6a5e7e5883e29a1db5.pdf} } @article { author = {Narimani, S. Mahdi}, title = {Analysis of Sheikh Sadooq`s Theological, Jurisprudential, and Traditional Soliloquies}, journal = {Jostar}, volume = {7}, number = {23.24}, pages = {105-125}, year = {2009}, publisher = {Islamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22081/jet.2009.64426}, abstract = {Occasionally, scholars innovate new points during the research which cause the advent of new opinions. These new opinions sometimes cause the appearance of mental development, and sometimes these personal scientific theories are not accepted by the majority and they are rejected by them. In this paper, the author introduces and analyzes Sheikh Sadooq`s view about the prophet's error and whether the Imam's knowledge is revelatory or didactic. Afterwards he mentioned some of Sheikh Sadooq`s specific opinions in jurisprudence and its documentations. After that he discussed reasons given by others in rejecting and accepting these verdicts (fatawas). Finally he mentioned some of Sheikh Sadooq`s traditional viewpoints and his opinions in respect to traditions.}, keywords = {prophet's error,the` knowledge of the infallibles,opinion of the distortion of the Quran`s,Sheikh Sadooq,personal scientific theory}, title_fa = {بررسی تفرّدهای کلامی و فقهی و دیدگاه‌های حدیثی شیخ صدوق}, abstract_fa = {هر فقیه و اندیشمندی گاهی در پژوهش به نکته‌هایی می‏رسد که سبب می‏شود نظریه‌هایی در آن زمینه به ثبت برساند که شاید پیش از او هیچ‌کس به آنها اشاره نکرده است. حال گاهی این نظریه‌ها سبب پیدایش انقلاب فکری می‏گردد و گاهی نیز این تفردهای فتوایی و باورها از سوی مشهور پذیرفته نشده و آن را کنار می‌گذارند.  نگارنده در این مقاله به دنبال بیان نظر شیخ صدوق در مورد سهو النبی6، و آموزشی یا الهامی بودن دانش امامان است و سپس به چند نظریة متفرّد شیخ صدوق در فقه اشاره می‏کند. از همین رهگذر، به بیان مستندات وی در آن فتوا پرداخته و در ادامه، دلیل اقبال یا اعراض دیگران از این فتوا را مورد بررسی قرار داده است. در پایان نیز به برخی از دیدگاه‌های حدیثی و نیز نظریه‏های شیخ صدوق در ذیل روایات اشاره می‏شود.}, keywords_fa = {سهو النبی,دانش معصومان,تحریف قرآن,تفرّد فتوایی,شیخ صدوق}, url = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64426.html}, eprint = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64426_0fe5c0ce2301c8cc8e6b81e99b189d69.pdf} } @article { author = {Mousavi, S. Reza}, title = {Religious Exposure of Islam and People of the Book in the Time of the Prophet}, journal = {Jostar}, volume = {7}, number = {23.24}, pages = {128-157}, year = {2009}, publisher = {Islamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22081/jet.2009.64427}, abstract = { Undoubtedly, appearance of Islam in spite of the existence of many tenets and religions in the human society had confronted with such beliefs and religions. However, it was imagined at first that people of the book who favored a divine origin -though distortions and innovations had distanced them from the reality- and also several glad tidings of the Old Testament and the Gospel for the coming prophet, wanted to accept Islamic doctrine sooner than other groups. But by investigating the events of the Prophet’s era, it is observed that such a claim is in contrast with these events. In this article, without considering the political and military conflicts that took place several times, we will pay to the religious confrontation and Islamic belief and people of the book in the Prophet’s time and through explaining people of books’ reaction concerning the prophet ,we will mention the reason for this viewpoint. We also consider the prophet’s mutual reaction to them. The Jews’ strategies for challenging the prophet and Muslims in internal organizing and having unity in confrontations and instilling doubt between Muslims are also studied.}, keywords = {confrontation,Islam,people of the book,prophet,Jew,Christianity}, title_fa = {مواجهة دینی اسلام و اهل کتاب در عصر نبوی}, abstract_fa = {بی‌شک ظهور اسلام با وجود اعتقادات و ادیان متعدد در جامعة بشری رویارویی‌های بسیاری را به دنبال داشت. اگر چه ابتدا تصور می‌شد که اهل کتاب با توجه به برخورداری از خاستگاهی الهی ـ هرچند تحریفات و بدعت‌ها آنان را به دوری از حقیقت گرفتار آورده بود ـ و نیز بشارات متعدد تورات و انجیل به ظهور پیامبر6، سریع‌تر از همۀ گروه‌ها پذیرای آیین اسلام باشند، اما مطالعه و بررسی رویدادهای عصر پیامبر6خلاف این مسئله را می‌نمایاند. در این اثر، فارغ از بررسی مواجهات نظامی ‌و سیاسی که بارها مورد بحث قرار گرفته به رویارویی‌های دینی و عقیدتی اسلام و اهل کتاب در عصر نبوی6 می‌پردازیم و با تبیین واکنش اهل کتاب نسبت به پیامبر6 به چرایی این موضع‌گیری اشاره می‌نماییم. در ادامه نیز برخورد متقابل پیامبر6با آنها را از نظر می‌گذرانیم و همچنین استراتژی‌های قوم یهود را برای به چالش کشیدن پیامبر6 و مسلمانان، از قبیل سازماندهی درونی و ایجاد وحدت در مبارزه و ایجاد شک و تردید در بین مسلمانان و ... بررسی می‌کنیم. }, keywords_fa = {مواجهه,اسلام,اهل کتاب,پیامبر,یهود,مسیحیت}, url = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64427.html}, eprint = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64427_8e3311139640a506657b3d29ecd6e367.pdf} } @article { author = {Salari, Mahdi}, title = {Circumstances of Pre-Islamic Ignorance Era in Nahj-Al-Balaghe}, journal = {Jostar}, volume = {7}, number = {23.24}, pages = {158-179}, year = {2009}, publisher = {Islamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22081/jet.2009.64428}, abstract = {The author in this article has chosen all Imam Ali’s (A.S) speeches in Nahj-Albalagheh which are specifically about Arabs situation in the ignorance era. The author analyzed these speeches according to other sources and their interpretation.Several historical views have been presented about pre-Islamic Arabs and the historians expressed them more or less. Since Imam Ali (A.S) lived in that society before Islam, he had reported the conditions of the time of Jahiliyya precisely. In this writing, circumstances of pre-Islamic era of ignorance will be examined according to Nah-Al-Balaghe. First the meaning of Jahiliyya and cultural and religious circumstances of that time are explained. Socio-economical conditions and signs of Jahiliyya after beginning of prophetic mission is also taken into consideration.}, keywords = {Imam Ali (P.B.U.H),Arab,ignorance,culture,Religion,the Prophet}, title_fa = {اوضاع عرب جاهلی در نهج البلاغه}, abstract_fa = {نگارنده در این مقاله سخنان امام علی7 در «نهج البلاغه» را که اختصاص به اوضاع عرب جاهلی دارد، برگزیده و با توجه به دیگر منابع و تفاسیر، آن سخنان را مورد بررسی قرار داده است. عرب جاهلی، انسانی رشد نیافته و بدوی است که نمی‌توان در سراسر عمر او نکته‌ای قابل تأمل پیدا کرد. خوراک او بدترین خوراک‌ها، رفتارش بسیار ناخوشایند، پوشاکش خشن و محل خوابش سنگلاخ می‌باشد. خدا در میان این انسان‌ها به فراموشی سپرده شده و دین، کهنه پوستینی است که هیچ ارزشی ندارد و شیطان تنها فرمان‌روای سرزمین قلب‌های آنهاست.}, keywords_fa = {امام علی,عرب,جاهلی,فرهنگ,دین,پیامبر}, url = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64428.html}, eprint = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64428_1934e665def089e3b0fc4fa4e2e483fb.pdf} } @article { author = {Jahani Mahmoudi, Qasem}, title = {Checking the Contents of Imam Hassan‘s Making Peace}, journal = {Jostar}, volume = {7}, number = {23.24}, pages = {180-202}, year = {2009}, publisher = {Islamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22081/jet.2009.64429}, abstract = {Imam Hassan’s making peace with Muawiyeh is one the most complicated and sensitive events in the history. Imams have undertaken the leading of people and explanation and conservation of Islam of the (A.S) religion as the prophet’s successors therefore, they followed particular and different methods for realization this important job.Imam Hassan while preserving the principle of religion, God’s decree and Muslim’s interest, could save Shi’a from a critical and sensitive observance of situation in sensitive conditions of his age. In this writing some issues have been raised about political conditions of Imam’s periods of government, making peace and the contents of peacetreaty with the purpose of understanding the importance of Imam’s action in those sensitive conditions.}, keywords = {Imam Hassan(A.S),Muawiyeh,the contests of armistice,checking the conditions of peace,similarities,differences in the peacetreaty,reports of sources}, title_fa = {بررسی مفاد صلح امام حسن (علیه السلام)}, abstract_fa = {صلح امام حسن7 با معاویه یکی از پیچیده‌ترین و حساس‌ترین حوادث در تاریخ اسلام است. امامان: به عنوان جانشینان پیامبر6، وظیفة رهبری امت و تبیین و حفاظت از دین را عهده‌دار بوده‌اند. از این‌رو، در هر دوره برای تحقق این مهم شیوه‌ای خاص و متفاوت را در پیش گرفته‌اند. امام حسن7 نیز در شرایط بسیار حساس زمان خود با تدبیری خاص توانست ضمن حفظ اصل دین، مراعات حکم خدا و مصلحت مسلمانان، شیعه را از موقعیتی بحرانی و حساس نجات دهد. در این نوشتار پیرامون اوضاع سیاسی دوران حکومت امام7، و صلح و مفاد صلح‌نامه، مطالبی ارائه شده است، تا اهمیت اقدام امام دانسته شود.}, keywords_fa = {امام حسن,معاویه,مفاد صلح‌نامه,بررسی شرایط صلح,موارد اشتراک,موارد اختلاف در صلح‌نامه,گزارش‌های منابع}, url = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64429.html}, eprint = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64429_c3c29dab00de7ad93af1a7d25f4a9f76.pdf} } @article { author = {Nourani, Hadi and Rouhani Moqaddam, Ali Akbar and Kouhestani, Hosein}, title = {A Study of Some Elhical Texts Books}, journal = {Jostar}, volume = {7}, number = {23.24}, pages = {204-227}, year = {2009}, publisher = {Islamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22081/jet.2009.64430}, abstract = {One of the fundamental principles in the educational system is systemization of educational texts which theological scholars have attended to since a long time.The systematization of educational texts is subject to educational system goals, major, length of term and extent of student’s perception. So, first we investigate some features of an educational text, then give a brief report about ethical texts that students are studying is offered.Some members of the Scientific Panel of Balagh carried out this study. They hope Theological Seminary decision makers would attend to this article.}, keywords = {Ethics,training,educational text,features of moral and educational texts of Theological Seminary}, title_fa = {بررسی چند درس‌نامة اخلاق}, abstract_fa = {یکی از اصول اساسی در نظام آموزشی تنظیم و تدوین متون آموزشی و درسی است که همواره مورد توجه علما و فضلای حوزه بوده و می‌‌باشد. تدوین متون درسی تابعی از اهداف نظام آموزشی، رشته تحصیلی، طول دوره و میزان درک دانش پژوه و طلبه است. ما با بررسی برخی از شاخصه‌ها و ویژگی‌های یک متن آموزشی به معرفی و گزارش اجمالی از متون اخلاق و تربیت که امروزه در اختیار طلاب جوان قرار گرفته است پرداخته و آن را معرفی می‌نماییم.این فعالیت توسط جمعی از اعضای حلقة علمی ‌‌بلاغ انجام پذیرفت و امید است مورد توجه متولیان امور آموزشی حوزه قرار گیرد.}, keywords_fa = {اخلاق,تربیت,متن درسی,متن آموزشی}, url = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64430.html}, eprint = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64430_fa73abd096a613200beee71e8b15c991.pdf} } @article { author = {Estiri, Mohammad Taqi and Mamouri, Mojtaba and Hasani, S. Mostafa and Nowdehi, Mohammad Reza and Daliri, Ali Akbar and Darvishnia, Davoud}, title = {A Glance At An Ethical Texts Books of Qom Seminary}, journal = {Jostar}, volume = {7}, number = {23.24}, pages = {228-235}, year = {2009}, publisher = {Islamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22081/jet.2009.64449}, abstract = {One of the basic principles of educational system which scholars and Hozeh scientists always pay attention to, is compiling and producing educational texts. Compiling educational texts is one of the goals of educational system, majors, length of courses, and the clergies’ extent of comprehension.By analyzing some characteristics and features of the educational text, the authors introduces and give a brief report of moral and ethics texts which are nowadays offered to young clergymen. This effort have been made by some members of Ballagh panel who hope that Hozeh’s educational decision makers may pay attention to it.}, keywords = {Ethics,education,textbook,educational texts}, title_fa = {نگاهی به درس‌نامة اخلاق ‌‌حوزة علمیة قم}, abstract_fa = {یکی از اصول اساسی در نظام آموزشی، تنظیم و تدوین متون آموزشی و درسی است که همواره مورد توجه علما و فضلاء حوزه بوده و می‌باشد. تدوین متون درسی، تابعی از اهداف نظام آموزشی، رشته تحصیلی، طول دوره و میزان درک دانش‌پژوه و طلبه است. ما با بررسی برخی از شاخصه‌ها و ویژگی‌های یک متن آموزشی به معرفی و گزارش اجمالی از متون اخلاق و تربیت که امروزه در اختیار طلاب جوان قرار گرفته پرداخته و آنها را معرفی می‌نماییم. این فعالیت که در حلقة علمی بلاغ انجام پذیرفت، امید است مورد توجه قرار گیرد.}, keywords_fa = {اخلاق,تربیت,متن درسی,متن آموزشی,امتیازات متون آموزشی ـ اخلاقی حوزه}, url = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64449.html}, eprint = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64449_4f3d17d30025156638b3254271549e24.pdf} } @article { author = {Mousavi, S. Reza}, title = {Allameh Ask'ari's and Change in the Hozeh Educational System}, journal = {Jostar}, volume = {7}, number = {23.24}, pages = {236-247}, year = {2009}, publisher = {Islamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22081/jet.2009.64451}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {علامة عسکری و تحول در نظام آموزشی حوزه}, abstract_fa = {حوزه‌های علمیه در جهان تشیع منشاء آثار و خدمات ارزنده‌ای بوده‌اند، به همین دلیل چگونگی پیش‌برد اهداف حوزه و توجه به راه‌کارهای موفقیت و حرکت هم‌گام با نیازهای روز جامعه همواره به دغدغة اصلی مدیران و برنامه‌ریزان تبدیل شده است. موضوع نظام آموزشی حوزه نیز از جمله مسائلی است که در هر دوره، مورد توجه بزرگان حوزه قرار داشته است.  علاّمه سیّد مرتضی عسکری به عنوان یکی از علمای برجسته حوزه علمیه، از اهمیت این مسأله غافل نبوده است. محور دیدگاه‌های انتقادی علاّمه در بحث نظام آموزشی حوزه، نظام تک‌بعدی یا تک‌علمی حوزه است. وی با اشاره به مسأله عدم تربیت متخصص در رشته‌های دیگر علوم اسلامی و عدم تناسب علوم حوزوی با مقتضای زمان، تأکید دارد که خلل در تبلیغ دین و کمی محصولات حوزه در سایر علوم اسلامی از پیامدهای کم‌توجهی به دیگر علوم اسلامی در حوزه‌های علمیه است. در میان گذاشتن این مسأله با مقام معظم رهبری، تدوین طرح آموزشی و تشکیل جلسات درس تفسیر در حوزه از جمله فعالیت‌های راهبردی علاّمه در تصحیح این روند است.}, keywords_fa = {آسیب شناسی نظام آموزشی,حوزه علمیه,دیدگاه‌های علامه عسکری,پیامدها و فعالیتها}, url = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64451.html}, eprint = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64451_6627afc4473ac1e68fcbfdcae1a9d6d8.pdf} } @article { author = {Raouf, Fahime}, title = {A Glimpse at the Educational System of Women’s Hozeh}, journal = {Jostar}, volume = {7}, number = {23.24}, pages = {248-260}, year = {2009}, publisher = {Islamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22081/jet.2009.64470}, abstract = {Women’s Hozeh was organized in 1376 after establishing the management center of women’s Hozeh. It was given an equal educational-searching schedule. This report first will express positive points of this educational system, then will consider some shortcomings of that system and will state that the most important of them is not paying enough attention to spirituality and morality.}, keywords = {womens’ Hozeh educational center,management center for Hozehs,Hozeh educational system}, title_fa = {نیم نگاهی به نظام آموزشی حوزة خواهران}, abstract_fa = {با تشکیل مرکز مدیریت حوزه‌های علمیة خواهران، در سال 1376 حوزة علمیة خواهران سامان‌دهی شد و از برنامة آموزشی ـ پژوهشی یک‌سان و برابری برخوردار شد. این نوشتار پس از اشاره به نقاط قوت نظام آموزشی حوزة خواهران، به برخی ضعف‌ها و آسیب‌ها پرداخته است و مهم‌ترین آنها را عدم توجه کافی به اخلاق و معنویت می‌داند.}, keywords_fa = {مرکز آموزشی حوزه علمیة خواهران,مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه,نظام آموزشی حوزه}, url = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64470.html}, eprint = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64470_c1df8f51e6c6a0b61deb69c070477165.pdf} }