@article { author = {}, title = {Index}, journal = {Jostar}, volume = {1}, number = {3}, pages = {2-2}, year = {2002}, publisher = {Islamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22081/jet.2002.63914}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {فهرست}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_63914.html}, eprint = {} } @article { author = {Ershadinia, Mohammad Reza}, title = {Which foundation of reason or religion?}, journal = {Jostar}, volume = {1}, number = {3}, pages = {5-21}, year = {2002}, publisher = {Islamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22081/jet.2002.64642}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {کدام بنیاد عقل یا دین}, abstract_fa = {نوشتار حاضر نقدی است بر مقالة "عقل خودبنیاد دینی" اثر استاد محمدرضا حکیمی. استاد در این مقاله درپی ترویج یک مکتب فکری کامل و جامع است تا آن را جایگزین همة مکاتب فلسفی و عرفانی در قلمرو اندیشة اسلامی سازد. نگانرده در شش عنوان ـ جدایی فلسفه، عرفان و دین، برتری و اصالت شناخت دینی، استناد شناخت دینی به قرآن و حدیث، ردّ هرگونه تأویل و پرهیز از فهم عقلی یا عرفانی دین ـ آراء استاد را مورد نقد و بررسی قرار داده، با دلایل عقلی و نقلی و مستندات تاریخی، نظرات ایشان را رد کرده است و با طرح سؤالاتی، اهمیتِ پرداختن به فلسفه و بحث‌های فلسفی را دوچندان ساخته است.  }, keywords_fa = {فلسفة اسلامی,عرفان اسلامی,تاریخ فلسفة اسلامی,مکتب تفکیک,نقد مکتب تفکیک,فلسفة یونان و فلسفة اسلامی,فلسفه‌ستیزی,عقل و دین}, url = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64642.html}, eprint = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64642_926d0f4b373cd9026563f6dc47e88233.pdf} } @article { author = {Fa,ali, Mohammad Taqi}, title = {Religious empiricism}, journal = {Jostar}, volume = {1}, number = {3}, pages = {22-29}, year = {2002}, publisher = {Islamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22081/jet.2002.64643}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تجربه‌گرایی دینی}, abstract_fa = {تحولات سدة اخیر در غرب سبب شده است پژوهش‌های فلسفی وارد مرحلة جدیدی شده، گرایش‌های گوناگون فلسفی سربرآوَرَد. از جمله این شاخه‌ها، معرفت‌شناسی است که به سه حوزة علمی، عرفانی و دینی تقسیم می‌شود. تجربه‌گرایی دینی که از مباحث مهم معرفت‌شناسی است. در قرن نوزدهم توسط "شلایر ماخر" پایه‌گذاری شد و پس از وی توسط شاگردان او و دانشمندان دیگر رشد و گسترش یافت. نویسنده به عوامل و ریشه‌های پیدایش تجربه‌گرایی دینی پرداخته، پنج عامل عمده ـ مکتب رمانتیک، نقادی کتاب مقدس، مکتب نقدی کانت، تعارض علم و دین و مخالفت با الهیات طبیعی ـ در ظهور اندیشة تجربة دینی را مورد بررسی قرار داده است. مقالة حاضر، حاصر گفتارهای استاد محمدتقی فعالی پیرامون "تجربه‌گرایی دینی" است.  }, keywords_fa = {فلسفة غرب,تاریخ فلسفة‌ غرب,معرفت‌شناسی,تجربه‌گرایی,معرفت‌شناسی دینی,ریشه‌های تجربه‌گرایی,شلایر ماخر}, url = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64643.html}, eprint = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64643_dc8a45b5e77583c2146a1ca18a9b4b2e.pdf} } @article { author = {Razavi, Ahmad}, title = {Majma al-bayan The pride of the Shiite}, journal = {Jostar}, volume = {1}, number = {3}, pages = {30-36}, year = {2002}, publisher = {Islamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22081/jet.2002.64644}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مجمع البیان افتخار شیعه}, abstract_fa = {ابوعلی فضل‌بن حسن طبرسی (468-548) از مفسران و متکلمان بزرگ امامیه در قرن ششم است. تفسیر گرانسنگ و جامع وی مشهور به "مجمع البیان فی تفسیر القرآن" ـ با الهام و استفاده از تفسیر شیخ طوسی ـ با نظم و ترتیبی ستودنی، از تفاسیر کارآمد و ماندگار شیعه است. بحث‌های حجیت، قراءات معانی واژه‌ها و اصطلاحات، نکات نحوی و اعراب کلمات و جملات، بیان علل و اسباب نزول و تفسیر و تأویل آیات سبب شده است همواره به عنوان یک مرجع تفسیری مورد استفادة مفسران قرار گیرد. این مقاله با نگاهی گذرا به زندگی و آثار علمی طبرسی به روش‌شناسی تفسیر او پرداخته، آراء و اقوال علمای شیعه را دربارة اهمیت آن به رشتة تحریر درآورده است.  }, keywords_fa = {روش‌شناسی مجمع البیان,طبرسی,تاریخ تفسیر,مجمع البیان فی تفسیر القرآن}, url = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64644.html}, eprint = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64644_1c0bccc08a0d408afd7c084e865126c2.pdf} } @article { author = {Mehrjoo, Hosein}, title = {Modernism and family}, journal = {Jostar}, volume = {1}, number = {3}, pages = {37-43}, year = {2002}, publisher = {Islamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22081/jet.2002.64645}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مدرنیسم و خانواده}, abstract_fa = {شناخت چیستی و ساختار خانواده و مشکلات فراوان آن در جوامع از مهم‌ترین مباحث مورد بررسی پژوهشگران اجتماعی و کارشناسان جامعه‌شناس است، و باتوجه به اینکه نهاد خانواده اصلی‌ترین و در عین حال تأثیرگذارترین نهاد اجتماعی در اکثر جوامع بشری است دقت در مطالعه و تحقیق در  این فرایند مهم ما را به هدف ـ خانواده متعالی و ایده‌آل ـ می‌رساند. از آنجا که تأثیر دنیای امروز بر خانواده و در نتیجه بر تک تک افراد بشر، شناخت رمز و رازها، پیچیدگی‌ها و چالش‌های خانواده را امری بدیهی نشان می‌دهد، چگونگی شکل‌گیری نهاد خانواده، آسیب‌های اجتماعی و مصائب خانواده در گذر زمان، آینده‌نگری درباره نهاد خانواده و ... از اهم مطالبی است که ذهن هر پرسش‌گری را به خود معطوف می‌کند، این نوشتار درپی آن است که علاوه بر بررسی نهاد خانواده در طول گذر زمان، تأثیر پیدایش مدرنیسم بر خانواده و چالش‌های موجود در نهاد خانواده را در عصر مدرنیته و انقلاب صنعتی مورد ارزیابی دقیق قرار دهد و در پایان نیز اشاره‌ای دارد به موقعیت و مشکلات نهاد خانواده در عصر ارتباطات و انقلاب الکترونیک.  }, keywords_fa = {خانواده,نهاد خانواده,آسیب‌های اجتماعی,انقلاب کشاورزی,مدرنیسم,انقلاب صنعتی}, url = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64645.html}, eprint = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64645_604bfd986c6d8393dc7c3ee96ccbea3b.pdf} } @article { author = {Madani, Shoza}, title = {Criticism of Prohibition of women judging}, journal = {Jostar}, volume = {1}, number = {3}, pages = {47-50}, year = {2002}, publisher = {Islamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22081/jet.2002.64646}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {منع قضاوت زن در بوتة نقد}, abstract_fa = {بررسی و پالایش نظرات اندیشمندان اسلامی پیرامون جایگاه زن در اسلام به ویژه دربرابر موج روزافزون نهضت‌های فمنیستی در جهان معاصر از اهمیتی دوچندان برخوردار است. نویسنده برپایة این مطلب که "هم عقل بشری و هم دین اسلام در برخی امور برابری بین زن و مرد را تأیید نمی‌کنند"، به بحث پیرامون قضاوت زن از نگاه فقهای اسلام ـ به ویژه شیعه ـ پرداخته است. نظریات یگانة دانشمندان مسلمان را در این خصوص بیان کرده، اعتقاد دارد که شرط ذکوریت تحت تأثیر نظریات دیگران وارد مباحث فقه شیعه شده است. نگارنده از سویی بر اجماع علمای شیعه در این باب نیز خدشه وارد کرده است. در آخر نتیجه می‌گیرد که دلایل فقها در مورد منع قضاوت زن از پایة استواری برخوردار نیست.  }, keywords_fa = {فقه,تاریخ فقه,فقه شیعه,حقوق زن,قضاوت زن}, url = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64646.html}, eprint = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64646_9c99ce745cf7388c74077a2a549f8d60.pdf} } @article { author = {Kamalifar, Rouhollah}, title = {The Justice of the Companions in the View of the Book and the Sunnah}, journal = {Jostar}, volume = {1}, number = {3}, pages = {51-57}, year = {2002}, publisher = {Islamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22081/jet.2002.64647}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {عدالت صحابه در چشم‌انداز کتاب و سنت}, abstract_fa = {برخلاف نظر امامیه، اغلب محدثان اهل سنت معتقدند که تمامی صحابه پیامبر اکرم(ص) عادل‌اند. بنابراین تمام روایات منقول از پیامبر اکرم(ص) توسط صحابه صحیح است. در این مقاله، با استناد به آیات گوناگون قرآن، روایات منقول و مضبوط در جوامع حدیثی اهل سنت و نظرات ائمه معروف اهل سنت، نظریه مذکور رد شده است.  }, keywords_fa = {تاریخ حدیث,عدالت صحابه,صحابی,حدیث إفک، رجال اهل سنت,الفاظ جرج و تعدیل}, url = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64647.html}, eprint = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64647_5ecf1e4a8bba94c9df08e9083ef85b9b.pdf} } @article { author = {Oudi, Hosein Ali}, title = {Creative Learning Barriers and Solutions}, journal = {Jostar}, volume = {1}, number = {3}, pages = {58-61}, year = {2002}, publisher = {Islamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22081/jet.2002.64648}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {آموزش خلاق موانع و راهکارها}, abstract_fa = {  حسینعلی عودی / دورة جامع فرهنگ و علوم اسلامی   چکیده: آموزش، پایة اصلی تعلیم و تربیت است و شفاف‌سازی اهداف آموزشی، نقش موثری در رشد و گسترش فرهنگ آموزش در همة حوزه‌ها دارد. در این مقاله اهداف تربیتی در سه حیطة شناختی، عاطفی و روانی ـ حرکتی آمده است. سپس آموختنی‌های حیطة شناختی در شش سطح مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده در پی آن است که چهرة مناسبی از آموزش به ویژه آموزش خلاق به خواننده ارائه دهد و در پایان نتیجه می‌گیرد که "فرق است بین یاددادن و یادگرفتن".  }, keywords_fa = {تعلیم و تربیت,حیطه‌های تربیت,عناصر آموزش,آموزش خلاق,تفکر خلاق,آموزش سنتی}, url = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64648.html}, eprint = {http://jostar-elmi.maalem.ir/article_64648_9274152e744af8d0c96315314949cfa6.pdf} }